-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Pininfarina og Ford:
endelig sammen
Tidligere, når vi har snakket om Pininfarina og hans produksjon av StreetKa, har jeg spekulert på om det har vært noen tidligere forbindelse mellom Pf og Ford. Nå har vi svaret, og Starter, årets Pininfarina-spesial, bekrefter at nå skal det bli tettere.
Men med årets Starter, en 2+2 coupé med fellbart tak, er skrittet endelig tatt. Her har vi en Ford med Pf-logo.
Men det kunne blitt helt annerledes, så jeg plutselig på Pinin Farinas selvbiografi. For der skriver han om sitt første besøk i USA. Da jobbet han hos sin onkel, 27 år gammel, som teknisk sjef. Han ble sendt på studietur til USA, for å se på produksjon, og måtte selvfølgelig besøke Ford. Han møtte Henry, og siden Pinin også hadde en liten designer i magen, viste han skissene sine til store Henry. I følge boken ble Ford såpass begeistret for disse at han tilbød Pinin jobb på fabrikken. Han sa nei takk, og resten er historie.
Men nå, 80 år etter er man altså på gang for alvor. Navnet på den nye modellen, Starter, tyder vel nettopp på det. Starten på et langt og profitabelt vennskap. Og ting tyder på at Pininfarina har satset riktig. For her er det ikke snakk om et tilfeldig styling-utkast. Dette er lagt så tett opp til Ford-tankegang som mulig. For italienerne er det selvfølgelig ingen hemmelighet at Fords designtopp, J.C. Mays, er en ganske lunefull herre. Derfor har både han som er sjef for produktutvikling i Ford of Europe, Martin Leach, og Chris Bird, som er designsjef for Ford i Europa, vært koblet tett opptil utviklingen av denne modellen. Men ikke så tett: Ford insisterer på et dette er en Pininfarina-bil og ikke en Ford. Siden det er et tett Ford-samarbeide her, er det også ganske interessant at New Edge ikke er nevnt med et ord i promosjons-materialet.
Hva skal vi si om bilen? Den er bygget på et kommende Focus-stell som også kan utstyres med allhjul-drift. Den ser vel ut som man kan vente seg en fremtidig bil i Capri/Cougar-tradisjonen skal se ut? Taket er forholdsvis glupt, og er vel system nr 28 av alle de ståltakene som bare fordamper, som vi blir presentert for nå for tiden.
StreetKa har vært i Norge, for å hisse opp forhandlerne. Dersom denne også kommer på besøk til en forhandlersamling, da kan vi regne med at forholdet begynner å bli virkelig offisielt.