-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Remarketing & Fleet
-
Hyundai Motor Norway:
Fleet Manager
-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford Galaxy: En drøm for store og små
LANSERING (BilNorge.no): Med syv seter og god plass selv i tredje seterekke er dette den ideelle storfamiliebilen. Den er nesten så stor og brukervennlig at den burde få en naturlig plass i kollektivfeltet. Den kommer i salg i september.
Når eiere av Ford Galaxy, Seat Alhambra eller VW Sharan møtes er det én ting de snakker om: Trøbbel med bilen. For de tre eneggede tvillingene produsert i Portugal samles nesten alltid på toppen av klagelista når man leser rapporter om feil på biler.
Eierne har lange lister over alle problemer de har opplevd på sin bil. Men å kvitte seg med den? Aldri verden! De liker plassen, formen og at bilen virkelig kan brukes til alt. En ekte flerbruksbil.
Nå lanserer Ford en helt ny Galaxy. Bilen har ingenting med tidligere modell å gjøre – den bygges i Belgia, og VW-gruppen er ikke med på samarbeidet. De fortsetter inntil videre salget av dagens modeller.
Galaxy bygges på samme nye plattform som Ford S-Max og den nye Mondeo som kommer neste år. De som har forelsket seg i den gamle Galaxy, vil like den nye enda mer. Mens nye kjøpere vil oppdage en fullvoksen 7-seter med en rekke plusser.
Stor for de minste
Galaxy er en 7-seter som kan kjøres på ordinært førerkort. Den har tre seterekker, og inngangen til den tredje seterekka er stor. Selv voksne finner seg godt til rette i setene, så hva vil ikke da barna si?
I dumpa har de tumleplass og kan isolere seg fra alle andre i bilen så de slipper å høre kjedelig voksenprat. Men de ekstra setene går ut over bagasjeplassen. Er det syv personer i bilen på vei hjem fra fotballkamp, bør spillerne ha med seg få baller og enda færre bagger.
Dyre seter
Ford Galaxy og S-Max er i utgangspunktet samme bilen. Galaxy er 5 cm lengre, men benplassen i tredjeseterekken er økt betydelig. Men det koster å ha en stor 7-seter. Med samme motor og nesten det samme utstyret, koster Galaxy nesten 50.000 kroner mer når begge bilene prises med 7 seter.
Varebil
Galaxy er stor og rommelig, og som varebil med skillevegg på grønne skilter blir dette en drømmebil. Det er mer enn god nok plass til statskassa, så føreren slipper å sitte med rattet i magen.
Som varebil hevder Ford Motor Norge at prisene vil starte på ca kr 300.000. Det er nesten 70.000 kroner mer enn varebilutgaven av Touran. VWen er en del mindre, men vil helt sikkert bli en konkurrent. Det blir også Mercedes Viano samt tvillingene Peugeot 807 og Citroen C8 som varebil. En populær bil i klassen er også Mitsubishi Grandis.
Lett og smidig
Store biler er ofte tungkjørte. Mange føler et preg av varebil og at bilene blir mange størrelser for store når de skal lukeparkere eller åle seg gjennom trange passasjer. Galaxyen er meget bred men virker ikke som en amerikansk van på veien.
Den er lettkjørt med en utrolig presis gearkasse (6-trinns) og styringen er lett uten å være for myk. I bilen sitter alle høyt og fritt med fin utsikt gjennom store vinduer.
Pop som brukt
Biler med 7 seter er meget ettertraktet i bruktmarkedet. Mange store familier har ikke verdens beste økonomi og synes det får greie seg med en bruktbil. Derfor er det ofte kø hos forhandlere etter kurante 7-setere.
Nye Galaxy kan bli en vinner på bruktmarkedet, særlig om den ikke som sin forgjenger blir behengt med mange feil og mangler.
FAKTA:
Ford Galaxy 1,8 TDCI Ambiente
PRIS: kr. 398.000
MOTOR:
4-sylindret rekkemotor. 1753 ccm. 92 kW (125 hk) v/3850 o/min. 320 Nm v/1750 o/min.
MÅL OG VEKT:
LxBxH: 482 x 188 x 176 cm
Akselavstand: 2855 cm
Egenvekt m/fører: 1605 kg
Tillatt totalvekt: 2415 kg
Dekk: 215/60R16
Bagasjerom: 435 liter (VDA) med 7 seter
Tankvolum: 70 liter
YTELSER:
Aks. 0 - 100 km/t: 11,9 sek
Toppfart: 187 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,63 l/mil
CO2-utslipp: 166 g/km. (ikke partikkelfilter)
KONKURRENTER: Chrysler Voyager, Citroen C8, Kia Carnival Mitsubishi Grandis, Peugeot 807, Renault Espace, SsangYong Rodius, VW Sharan, VW Touran
(Dette er modeller som selges både som person- og varebil)