Ford Vignale

Ford Vignale

Ford Vignale

Ford Vignale

Ford Vignale

Ford Vignale

Ford Vignale

Ford Vignale

Ford Vignale

Ford Vignale

Ford Vignale

Ford Vignale

Ford Vignale

Ford Vignale

Ford Vignale

Ford Vignale

Ford Vignale

Ford Vignale

Ford Vignale

Ford Vignale

Ford Vignale

Ford Vignale

Ford Vignale

Ford Vignale

Ford Vignale

Ford Vignale

Ford Vignale

Ford Vignale

Ford Vignale

Ford Vignale

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept

Designsjef Martin Smith forlarer Ford Vignale
Foto: Jon Winding-Sørensen
Designsjef Martin Smith
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ford Vignale lansering
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ford Vignale lansering
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ford Vignale lansering
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ford Vignale lansering
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ford S-Max Concept lansering
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ford S-Max Concept lansering
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ford S-Max Concept lansering
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ford S-Max Concept lansering
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ford Vignale lansering
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ford Vignale lansering
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ford Vignale lansering
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ford Vignale lansering
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ford Vignale lansering
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ford Vignale lansering
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ford Vignale lansering
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ford Vignale lansering
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ford Vignale lansering
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ford Vignale lansering
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ford Vignale lansering
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ford Vignale lansering
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ford Vignale lansering
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ford Vignale lansering
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ford Vignale lansering
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ford Vignale lansering
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ford Vignale lansering
Foto: Jon Winding-Sørensen

Ghia er død, leve Vignale

Ford blåser liv i Vignale-navnet. Det er litt mer enn vinyl på taket, som vi forbandt med Ghia-navnet. Vignale handler nemlig ikke om en spesiell modell, men om en spesiell livsstil.

Publisert Sist oppdatert

Ved en helt spesiell forestilling, i en av Europas nydeligste kunst-samlinger, i et utrolig betonganlegg tegnet av en av samtidens beste arkitekter, presenterte Fords noe de kalte «Vignale Product and Ownership Experience».

Programmet ble riktignok presentert rundt en helt spesiell Mondeo, men navnet skal først og fremst hektes på «opplevelser».

Vi snakker altså om noe som skal gi en premium-følelse hele veien, fra kjøp og gjennom hele eierskapet, koblet mot produkter som også har det helt spesielle i seg.

Produktet
For å ta bilen først.

Ford Mondeo Vignale Concept het den, den var utstyrt med noe av de vanlige styling-elementene, 20-tommere, oppfrisket front med bearbeidet grill og nye tåkelys, store innslag av vaffelsøm på innsiden og en spesiell lakkfarge («typisk Vignale») som de kalte Nocciola. Med andre ord: nøttebrun.

Men siden programmet først skal settes ut i livet i begynnelsen av 2015, kan vi nok vente oss helt nye modeller som er utstyrt med Vignalepakken. Vi blir for eksempel lovet en Vignale-utgave av den helt nye Mondeoen.

Opplevelsen
Ford føyer imidlertid til at den helt spesielle Vignale-opplevelsen skal bestå av blant annet henting og bringing når bilen skal på service, gratis bilvask så lenge du eier den og «invitasjon til spesielle eventer».

Jeg håper inderlig det blir noe mer, for dette låter for banalt. Presentasjonen ble akkompagnert av en herre som heter B. Joseph Pine II som lever av å presentere, i bokform og i foredrag, noe han kaller «The Experience Economy».

Essensen er at folk kjøper ikke lenger bare produkter, de kjøper opplevelser (Bevis: en av Ford-toppene var i Paris og hans kone bare MÅTTE inn i butikken på Champs Elysées for å oppleve Nespresso-experiencen!).

«Premium»
Hr. Pine bruker kaffe som eksempel og minner om at en kaffebønne ikke koster særlig mye, men oppmalt og helt oppi en pose blir den dyrere. Servert ut av en kaffeautomat koster den enda litt mer, men omgitt av et Starbucks-teater blir den plutselig premium og selges for premium pris.

Ikke bare vil forbrukerne ha «opplevelsen» - de er også villig til å betale for den, derfor er det god butikk, ifølge forfatteren av blant annet «Infinite Possibility». (Syns du det høres ut som selvhjelps-coaching-bølgen fra 20 år tilbake? Jeg er ikke uenig).

Men det er åpenbart dette Ford skal innføre nå hvilket må bety at forhandlerne skal gjennom kverna igjen. Ikke bare med å utvikle seg selv, men også med å bygge nye elementer inn i forhandleranleggene.

I det blå
Fra den norske Ford-importøren uttrykkes det hele, heldigvis, litt mer forsiktig: «Dette er på et veldig tidlig stadium, så hvordan mindre land som Norge skal håndtere dette i forhold til forhandleropplevelsen, er ikke avklart ennå. Men vi skal selvfølgelig tilby Vignale produkter også i Norge».

For ordens skyld: Vignale er, akkurat som Ghia, et gammelt italiensk karosserimerke. Begge havnet i Fords fang, uten at Ford egentlig hadde skjønt hva som hendte, da de av en eller annen grunn kjøpte de Tomaso i 1970.

Vignale-navnet har vært brukt av Ford omtrent hvert tiende år, for å holde det levende som merkevare.

I 1993 brukte de navnet på en konseptbil bygget på Aston Martin (som ble eid av Ford da) og i 2004, på Paris-utstillingen fikk vi Ford Focus Vignale. Den ble til Ford Focus Coupé Cabriolet som – litt industri-ironi her – ble bygget hos Pininfarina.

La meg si det sånn at Vignale-opplevelsen, slik den ble presentert, ikke har overbevist meg helt. Og etter presentasjonen var det mye morsommere å snakke om den kommende Mustangen.

«Den er som en Harley på fire hjul», sa en av designerne (også Europa har jobbet med denne bilen) som kunne bekrefte at «Ja, jeg vet hva jeg snakker om. Harley har jeg kjørt.»

Bare trist at DEN ikke kommer til Frankfurt.

PS! Ved den samme presentasjonen ble S-Max Concept presentert. Den har vi allerede fortalt deg om, men det kommer noen flere bilder her.

Og Martin Smith, designsjefen, minnet om at de hadde vist premium-interiører på Møbelmessen i Milano i april. Dette skal det komme mer av, samtidig som det blir en stor linje Vignale-accessoirer. Hva ville nøkterne Henry Ford ha sagt?

Powered by Labrador CMS