Ford S-Max
Ford S-Max
Ford S-Max
Ford S-Max
Ford S-Max

S-Max: Praktisk eleganse

Du vil gjerne ha en bil som kan brukes til alt og intet. Den skal ikke se ut som en kassevogn. Innredningen skal være fleksibel og selv med 10 tommeltotter skal du kunne legge ned setene. Da er Fords nye S-Max en bil for deg. Vi har kjørt den i Spania.

Publisert Sist oppdatert

Det er tre år siden VW lanserte flerbruksbilen Touran som i Norge er blitt en slager - ikke minst takket være at den er stor nok til å bli registrert som varebil. Nå kommer Ford med sin utfordrer – og satser knallhardt på at de minst skal selge like mange biler som VW.

Og S-Max er en verdig utfordrer i kampen om ”den beste og mest praktiske flerbruksbilen”. Den oser av praktiske løsninger og kjørekomfort. Detaljene er mange og smarte og det beste av alt – bilen ser ikke ut som noen klumpete kassevogn. Den ser ut som en linjelekker stasjonsvogn – og kjørestil og komfort er ikke som i en kassevogn.

Stor – men ikke stor nok
Ford S-Max er 40 lengre og 8 cm bredere enn Touran og den tar nesten dobbelt så mye bagasje og er på nesten alle områder minst et lite nummer større. Men den er ikke stor nok til at den uten videre kan bli varebil.

Mens Touran har et nesten flatt tak, buer taket på S-Maxen svakt nedover. Det betyr at det blir for liten plass bak i lasterommet til at S-Max kan bli varebil uten å måtte bygges om. Ford Motor Norge håper og tror i det lengste at et under skal skje, men det vil ikke skje uten etter endring av innvendig tak.

Strålende 5-seter – men 7-seter?
S-Max er rommelig med galant plass i forseter og baksetet. Fem kan kose seg med god plass, og man sitter høyt og godt. Det er ”kongeplass selv for de i baksetet som kan rette ut beina og nesten ligge i setet.

Men Ford mener S-Max også er en 7-seter med to sitteplasser i en tredje seterad. Dog er de så edruelige at de lever bilen standard med 5 seter og man må betale kr 6.500 ekstra for en tredje seterad.

Ford innskrenker seg til å si at plassen i tredje seterad er for barn – men man er nesten fristet til å hevde at settes barn med lengde over 1.50 meter i tredje seterad og de må sitte der på langtur, nærmer det seg å plage barna”. Det er dårlig plass og man sitter nesten med hodet mellom knærne.

- OK på vei hjem fra en fest – men ikke på vei til en fest, er ingen dårlig beskrivelse. Og vi skal se de barna som vil juble og kjempe om å få sitte i den tredje seterekken når baksetet er i bruk.

Seter på en-to-tre
Ford S-Max har seteløsninger mange vil misunne. Å legge ned andre og tredje seterad er meget enkelt. Det kan gjøres med en hånd og uavhengig om neglene er korte eller lange. Setene kan ikke fjernes, men på en-to-tre blir det nesten flatt gulv og man kan kjøre lange gjenstander. Den bilen skal være utrolig praktisk som skal ha en bedre løsning enn Ford S-Max.

25 hk ”gratis”
Ford lanserer S-Max i mai, men da er ikke hele motorprogrammet på plass. ”Alle skal ha bilen med dieselmotor og det er flere alternativer – 100, 125 og 140 hk. Motoren på 100 hk kommer ikke før ved juletider, og derfor er Ford i gi-bort-humør og selger biler med motor på 125 hk til den prisen som senere vil gjelde for biler med 100 hk. Man får med andre ord 25 hk ekstra på kjøpet.

Neste - ny Galaxy …
Ford hviler ikke lenge på laurbærene, og i september kommer en virkelig 7-seter – nye Galaxy som ikke har annet felles med den gamle modellen enn navnet. Det blir en virkelig storfamiliebil.

… deretter ny Mondeo
Og det er deretter klar for helt ny Mondeo – sedan og stasjonsvogn. Den vises i høst og kommer neste år. Den skal bygges på samme lest som S-Max, og det lover meget godt.

FAKTA:

Ford S-Max 1,8 TDCI Ambiente

PRIS: kr 326.900 (som 5-seter). Tillegg 7-seter: kr 6500

MOTOR:
4-sylindret rekkemotor. 1753 ccm. 92 kW (125 hk) v/3850 o/min. 320 Nm v/1750 o/min.

MÅL OG VEKT:

LxBxH: 477 x 188 x 166 cm.

Akselavstand: 2855 cm.

Egenvekt m/fører: 1736 kg.

Tillatt totalvekt: 2415 kg.

Dekk: 205/60R16.

Bagasjerom: 860 liter (VDA).

Tankvolum: 70 liter.

YTELSER:

Aks. 0 - 100 km/t: 11,6 sek.

Toppfart: 197 km/t.

Forbruk blandet kjøring: 0,52 l/mil.

CO2-utslipp: 164 g/km. (ikke partikkelfilter)

KONKURRENTER: VW Touran, Opel Zafira, Toyota Corolla Verso

Powered by Labrador CMS