Ford Maverick: Uavhengig løsgjenger

Tittelen viser hva “maverick er oversatt med i en engelsknorsk ordbok. Og det stemmer på mange måter overens med Fords bidrag til SUVklassen.

Publisert Sist oppdatert

Ford Maverick
Ford Maverick

Først publisert i BIL 3 - 2004

Ford Maverick er ingen ny bil, bare ny på det norske markedet. Både utvendig og inne i kupeen er det mer 80-tall enn 2004. Maverick er uberørt av Fords New Edge designstil. Den er ikke stygg, den er bare anonym.

Man kan velge mellom to modeller, en med 2-liters rekkefirer og en med 3-liters V6-motor. Prisforskjellen er 190.000 kroner, noe som skyldes utstyrsnivået og det norske avgiftssystemet. V6-modellen har bl.a. skinninteriør, elektrisk regulerbart førersete, elektrisk soltak, automatgear og fartsholder. Skinninteriøret virker billig, det ser ut og føles som skai. Setene har ganske dårlig sidestøtte – en bil med nesten 200 hester som akselererer til hundre på ti sekunder burde by på mer i så måte. På den annen side er komforten god, og den kjennes mer rommelig enn konkurrentene. Det gjelder også i baksetet.

På amerikansk vis har den gearspaken oppe ved rattstammen. Siden det er automatkasse skal man ikke bruke den så mye, men det er en løsning jeg ikke har sansen for. Prøv å snu på en trang og dårlig brøytet hyttevei på vinteren, så skjønner du hva jeg mener. Man må se på displayet hvilket gear man legger inn siden selve kassa kjennes veldig myk og spaken er for pinglete.

Den store motoren flytter lett på drøyt halvannet tonn bil, og det er herlig å høre en grom V6 i aksjon. Den jobber lett og uanstrengt hele veien, og automatkassa lar den utfolde seg. Med kickdown får man trygge forbikjøringer. Faktisk føles den litt kjappere enn den er, man blir lurt av den heftige motorlyden.

Understellet er nok tilpasset det europeiske markedet. På svingete vei er den jevngod med de andre i klassen. Styringen kunne med fordel vært fastere, den har for mye dødgang i midten i motorveihastighet. Men i bunn og grunn er den riktig så komfortabel å kjøre.

En slik bil kommer best til sin rett på smale fjellveier, så vi satte kursen for den norske fjellheimen i vinterdrakt. Normalt er Maverick forhjulsdrevet, men straks den mister grepet overføres deler av kraften til bakhjulene. Dette hjelper bare til en viss grad, forsinkelsen er merkbar. Eventuelt kan man ha konstant firehjulsdrift, ved å vri på en bryter. Da sitter bilen som et skudd i kneika opp til hytta, og den oppfører seg langt mer forutsigbar i fart. Fremkommeligheten på nysnø imponerer. Men den burde ha antispinnkontroll.

Maverick med den store V6-motoren ligger i prisklasse med Land Rover Discovery, Jeep Cherokee og Suzuki XL-7 – biler som har mer seriøst 4x4-preg. Det virker som om den appelerer til de som liker stor amerikansk motor og komfort. Med 2-literen kjemper den mot RAV4, CR-V og X-Trail – som er mer moderne og bedre utstyrte biler.

Ford Maverick 3.0 V6:
Pris:
534.790,-
Motor: 6-sylindret V-motor. 2967 ccm. 145 kW (197 hk) v/6000 o/m. 265 Nm v/4750 o/m.
Mål og vekt: Lengde: 441 cm. Bredde: 182 cm. Høyde: 117 cm.
Akselavstand:
262 cm.
Egenvekt m/fører: 1605 kg.
Tillatt totalvekt: 2075 kg.
Dekk: 215/70R16.
Bagasjerom: 490 liter (VDA).
Tankvolum: 61 liter.
Aks. 0-100 km/t: 10,2 sek
Toppfart: 187 km/t
Forbruk blandet kjøring: 1,23 l/mil
CO2-utslipp: 293 g/km
Konkurrenter: Toyota RAV4, Honda CR-V, Nissan X-Trail; men også Land Rover Discovery, Jeep Cherokee og Suzuki XL-7.

Powered by Labrador CMS