Nytt alternativ i Mondeo-familien

Nå får endelig Ford et alternativ de har savnet i årevis – en hybrid stasjonsvogn.

Publisert Sist oppdatert

Jeg må medgi at vi ble en smule forundret da Ford for fire år siden lanserte sin første Mondeo Hybrid. Ikke var den ladbar som flesteparten av konkurrentene, og den ble kun levert som sedan – en karosseriform som ellers ikke tilbys av Ford i Norge. Årsaken var selvsagt at denne primært var utviklet for USA.

Hos oss er det primært stasjonsvogner som gjelder i mellomklassen, sekundært femdørs kombikupeer. Og hybrider skal være ladbare med lengst mulig elektrisk rekkevidde – minst 50 kilometer om bilen skal få fulle fradrag i det norske avgiftssystemet.

Nå forteller Ford Motor Norge at de endelig får en hybrid Mondeo stasjonsvogn, men også denne gangen uten lademuligheter.

Batteripakken på 1,4 kWt gir bare noen kilometer kjøring på ren eldrift, men den jobber sammen med bensinmotoren for å holde snittforbruket lavest mulig. Ford forteller også at batteripakken er vesentlig mer kompakt enn den som sitter i sedanen.

Hvor lavt forbruk får vi foreløpig ikke vite, men drivlinjen høres ut til å være ganske lik den som sitter i dagens Mondeo Hybrid og som er målt til 0,30 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 89 gram per kilometer etter den utgåtte NEDC-standarden.

Jeg er redd de verdiene øker en del når den skal testes etter WLTP-standarden.

Kombinasjonen av en 2,0-liters bensinmotor og elmotor gir Mondeo Hybrid en samlet effekt på 187 hestekrefter. En trinnløs eCVT automatkasse overfører energien til forhjulene.

Det er ifølge OFV registrert 683 nye Mondeo på norske skilter hittil i år – en nedgang på 30 prosent fra samme periode i fjor. Om vi kun ser på mellomklassen er Mondeo den sjette mest solgte modellen, der den kiler seg inn mellom C-Klasse og 3-serie.

Når stasjonsvognene utgjør over 80 prosent av Mondeo-salget, er det interessant å se at de hybride utgjør halvparten av resten – nærmere bestemt 73 biler. Kanskje fins det et markedspotensial for denne varianten?

Ford-sjefen er i alle fall optimistisk:

– Kombinasjonen av stasjonsvogn, drivstoffbesparende hybridteknologi, 187hk og automatgir gjør denne nye utgaven av en av våre mest populære modeller gjennom tidene til et perfekt valg for mange norske kunder. Dette er en vinner-kombinasjon som vi har stor tro på, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Powered by Labrador CMS