Den onde tvillingen

Praktisk trenger ikke å være kjedelig – det er Ford Mondeo 2,5 turbo et godt eksempel på.



Publisert Sist oppdatert

Ford Mondeo

Først publisert i Bil 2/3-2008.

Vi har tidligere skrytt av nye Ford Mondeo når vi har hatt bilen i test. I nummer 7–2007 slo den både Volkswagen Passat og Toyota Avensis, mens den i nummer 11–2007 slo godt fra seg mot sin halvbror Volvo V70. Når vi nå henter frem Mondeo igjen, er det for å ta en titt på topputgaven Titanium X med 2,5 liters turbomotor.

Kjent sak

Rekkefemmeren med turbo kjenner vi godt fra før. Den befinner seg i både Focus og SMAX, og i slektningene Volvo C30, S40, V50, S60, C70 og S80. I alle disse bilene yter den mellom 200 og 230 hester – men det fantes også en 300-hesters variant i R-utgavene av S60 og V70.

I Mondeo har man hentet ut 220 hestekrefter, som er på plass ved 5000 o/min. Maks dreiemomentet på 320 Nm er på plass allerede ved 1.500 o/min. Denne karakteristikken fører til at den oppleves som sterk uten at man må tyne motoren på turtallet, noe som passer godt i en stor stasjonsvogn.

Både rask og komfortabel

Sportslige familiebiler har ofte en tendens til å bli litt i overkant sportslige, men Mondeo spiser både større og mindre ujevnheter på en fin måte. Støynivået og komfortfølelsen minner om premiumbiler som Audi og Volvo. Samtidig har Ford de siste årene fått mye skryt for direkte styring og fine kjøreegenskaper, og denne bilen gjør ikke skam på sitt gode rykte.

Til å være en rikelig motorisert bil med forhjulstrekk oppleves bilen som svært velbalansert. Understyring og røsking i rattet under akselerasjon er vanlige problemer med tilsvarende biler, men slikt er så godt som fraværende i dette tilfellet. Det skal nevnes at vår testbil var utstyrt med Fords elektroniske system for styring av støtdemperne, Interactive Vehicle Dynamics Control. Det gjør at du kan velge mellom Comfort, Normal og Sport – til 12.500 kroner er dette et smart tilvalg om du kjører bilen både med og uten passasjerer.

God plass

Setene i Titanium X-utgaven er sportslige, gir meget god sidestøtte og byr på gode muligheter for å finne den beste sittestillingen – riktignok rapper fremre hjulhus noe av plassen, slik at hvileplassen for venstrefoten er noe smal.

Innvendig har Mondeo satt en ny standard for klassen. Etter-som den har 14 og 15 cm lengre akselavstand enn hovedkonkurrentene Passat og Avensis, blir det bedre plass både til føreren og passasjerene. Bagasjeplassen er også på grensen til gedigen.

Finishen på interiøret er god – og toppmodellen Titanium X er velutstyrt. Det bidrar til å heve totalinntrykket av bilen, til tross for at det kan være litt vanskelig å lese av enkelte av de digitale instrumentene. Noen vil nok også føle at fargevalgene er litt vel "glorete" – men alt i alt finner du deg godt til rette i førermiljøet.

2,5-literen tilbys bare med manuell gearkasse – og denne sekstrinnskassen er presis, selv om den kanskje hadde fremhevet det sportslige enda litt tydeligere ved å være noe mer kortsteget.

Sikter oppover

Legger man fra seg litt av behovet for å knytte merkenavn til status er det ingen grunn til at man ikke like gjerne skulle kunne velge denne Mondeoen som en bil som befinner seg i premiumsegmentet. Med en
startpris på 540.500 henvender den seg til den som ønsker seg litt ekstra – men det får man også med denne bilen.

Fakta om Ford Mondeo 2,5T Titanium X:
Pris: kr 540.500
Motor: 5-syl. rekkemotor, 2521 ccm
162 kW (220 hk) v/5000 o/min
320 Nm v/1500 o/min
LxBxH: 483 x 189 x 151 cm
Akselavstand: 285 cm
Egenvekt m/fører: 1600 kg
Tillatt totalvekt: 2295 kg
Dekk: 235/45 R17
Bagasjerom: 554 liter (VDA)
Tankvolum: 70 liter
Aks. 0–100 km/t: 7,7 sek
Toppfart: 240 km/t
Forbruk, blandet kjøring: 0,93 l/mil
CO2-utslipp: 222 g/km

Powered by Labrador CMS