-
Salgssjef
Volmax AS
-
Mekaniker
Motor Forum AS Romerike
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
Amerikanske muskler:
Ny Mustang, satser tungt på racing
Snart 60 år er gått siden Ford skapte en ny nisje for folkelige muskelbiler med Mustang i 1964. Nå debuterer generasjon syv på bilutstillingen i Detroit.
Man kan trygt si at nye Mustang fortsetter i samme spor som forgjengeren. Den er basert på samme plattform og skal tilbys med to alternative motorer – en turbomatet firer på 2,3 liter og en 5-liters V8. Begge er perfeksjonert og får høyere effekt, uten at Ford går i detaljer.
Med hensyn til girkasser kan kundene velge mellom 6-trinns manuell eller 10-trinns automat. Bilen skal fortsatt leveres i to karosseriformer, som coupé og cabriolet. Teknologisk er det nye finesser – som fjernstyrt rusing og elektronisk drift-brems.
Dark Horse
For racing-interesserte lanseres det spesialutgaver med tilnavnet Dark Horse. En Dark Horse er banerigget, men tillatt å kjøre på vanlig vei. Så kommer det en ren banebil med betegnelse Dark Horse S, trolig egnet for club-sport-aktiviteter. På toppen troner en Dark Horse R som er en ren racerbil.
Ford satser nemlig tungt på racing for syvende generasjon Mustang som skal konkurrere i Nascar, GT3- og GT4-klassene. Ford har også bekreftet at bilen blir representert i 24-timersløpene på både Daytona og Le Mans. I hvilken form har de ikke avslørt.
Selv om eksteriøret er en videreutvikling av det vi først så i 2005, påstår Ford at alle karosseriplater er nye og at bilen får med downforce og mindre luftmotstand enn forgjengeren.
Ny teknologi
Innendørs er generasjonsskiftet mer markant. Det gjelder ikke minst på teknologifronten. Alle Mustang-varianter får en 12,4-tommers skjerm som erstatning for de tradisjonelle instrumentene samt en 13,2-tommer for infotainment.
Fords Sync 4 blir standard med mulighet for konfigurering av instrumentene i fem ulike tema.
Et tykt ratt med flat bunn og mer påkostede materialer med myke berøringsflater og kontrastsømmer skal løfte kvalitetsfølelsen.
Drifting og fjernstyrt rusing
I tillegg til kjente funksjoner som «line lock» og «launch control» får nye Mustang to nye gadgets. Electronic Drift Brake setter føreren i stand til å legge inn kontrollerte sladder på bane ved å sette det elektroniske brekket i en spesiell modus.
Den andre finessen kalles Remote Rev og er godt egnet som partytriks når du har venner på hagebesøk. Det setter deg nemlig i stand til ikke bare å starte bilen, men også å ruse den. Kanskje ikke helt tidsriktig i 2023?
2024-modellen av Ford Mustang kommer til amerikanske forhandlere sommeren 2023. Så får vi se om den etter hvert finner veien over dammen eller om vi her må nøye oss med den andre Mustangen med elmotor.