Formel E

Eksperten om fremtiden

Blir Formel 1 elektrisk?

Som Formel 1-kommentator er det et spørsmål jeg får oftere enn noe annet; blir Formel 1 elektrisk? For å forsøke å finne svar dro jeg til India for å se årets fjerde runde i Formel E.

Publisert

Det er jo litt rart, er det ikke, at Formel 1 i dag er mer populært enn noen gang? Interessen slår alle rekorder og trolig er det takket være Netflix-serien Drive to Survive. På Viaplay i Norge har vi tidoblet seertallene på få år, og spesielt de unge har nå fattet interesse for Formel 1. Snittalderen for Formel 1-seere på verdensbasis er bare 32 år. 25 prosent av alle seerne er under 24.

Men hvorfor synes jeg dette er rart?

Atle Gulbrandsen kommenterer til daglig Formel 1, og er spesielt opptatt av hvordan vi kan bruke bilsport til å utvikle teknologi som gjør at utslippene går ned.

Jo, fordi vi lever i en verden full av klimaendringer, og hvor spesielt de unge bør være mer opptatt av klima enn noen gang. Er det ikke da litt rart at det plutselig har blitt Formel 1, med 20 biler som kjører rundt en bane samtidig som de slipper ut klimagasser, som nå er det så mange ungdom er opptatt av?

Eller er det ikke så rart likevel?

Om de unge er spesielt opptatt av teknologiutviklingen som skjer i bilsport vet jeg ikke, men det er i hvert fall jeg. Og jeg mener helt oppriktig at bilsport ikke kan sees på som en klimaversting av det enkle faktum at bilsport på toppnivå er et viktig forskningslaboratorium for å utvikle teknologi som senere havner på vanlige biler – og de siste årene har fokuset dreid seg klart i retning mer klimavennlige løsninger som lavere drivstofforbruk, mer effektive hybridmotorer, såkalt klimanøytrale drivstoff – og ikke minst elektrifisering.

Formel 1 satser på e-fuel

Formel 1 er jo ikke elektrisk. Likevel skal en bilfabrikk som Audi – som skal slutte å produsere og selge biler med forbrenningsmotorer i 2026 – inn i Formel 1, i nettopp 2026. Jeg tror det er to årsaker til det; for det første har Formel 1 nå blitt så populært at flere bilfabrikker tenker at de nesten ikke har råd til å holde seg utenfor, og for det andre skjer det en spennende teknologiutvikling i Formel 1 som er relevant også for de bilfabrikkene som utelukkende skal satse på elektriske biler.

I det nye motorreglementet som trer i kraft i Formel 1 i 2026 skal det fortsatt være hybridmotorer, men nå skal den elektriske motoren stå for rundt halvparten av kraften. Med andre ord rundt 500 hestekrefter. I tillegg skal Formel 1 bruke et såkalt karbonnøytralt e-fuel i 2026.

Et steg på veien

Såkalt e-fuel er vel og bra, men en rekke eksperter jeg har snakket med sier at det er langt mer effektivt å bruke energien man bruker på å utvikle et flytende og karbonnøytralt drivstoff til å lade et batteri – og at helelektriske biler derfor er de mest klimavennlige personbilene med den kunnskapen vi sitter på i dag.

Artikkelforfatteren tror Formel 1 en dag blir elektrisk, men da kommer nok ikke bilene til å se slik ut.

Formel 1 på sin side viser til data som sier at det i 2030 vil være 1,8 milliarder biler i verden, og at kun åtte prosent av disse vil være elektriske. Med andre ord kan e-fuel være et fantastisk verktøy for å få ned verdens klimagassutslipp på kort sikt.

Jeg er ikke uenig, men jeg tror likevel e-fuel i Formel 1 bare er en mellomløsning. Og spørsmålet blir da; når EU skal forby salg av biler med forbrenningsmotorer i 2035, kan Formel 1 da eksistere med forbrenningsmotorer?

Jeg tror ikke det, og med den kunnskapen vi har i dag, tror jeg at det neste steget for Formel 1 da blir helelektriske biler. Men hvordan blir egentlig det? Blir det kjedelig? Vil det gå fort nok? Og vil folk fortsatt se på Formel 1 om bilene er elektriske?

Formel E feirer snart tiårsjubileum

For å finne svaret på det dro jeg altså til Hyderabad i India, hvor årets fjerde runde i Formel E skulle kjøres. Formel E er et elektrisk formelbilmesterskap som allerede eksisterer, og for meg var dette andre gang at jeg skulle se et slikt løp på plass, og den første gangen med de helt nye Gen3-bilene.

Da Formel E ble lansert i 2014 var det mange som dømte mesterskapet nord og ned, og mente at det ville bli så kjedelig at verken TV-seere, tilskuere eller bilfabrikker vil være interessert. I dag, ni år senere, lever mesterskapet i beste velgående og er det bilsportmesterskapet i verden som har flest bilfabrikker engasjert.

Porsche, Jaguar, Nissan, DS, Mahindra, Nio, Maserati, McLaren og Cupra er alle med i større eller mindre grad, og store internasjonale sponsorer som ABB og Julius Bär har vært trofaste partnere i en årrekke.

260 km/t i trange bygater

Dagens Gen3-biler veier 850 kg, har en maksimal effekt på 476 hestekrefter og hadde på den smale gatebanen i Hyderabad 260 km/t som topphastighet. Nei, det er ikke 350 km/t, som F1-bilene kjører i, men en F1-bil hadde heller ikke nådd 350 på banen i India.

Men hvor fort går egentlig disse bilene, og er de noe morsomme å kjøre?

– Vet du hva, bilene går kjempefort! Helt ærlig, så er dette svært raske racerbiler, sa sammenlagtleder og Porsche-fører Pascal Wehrlein til meg da vi spiste middag etter løpet.

Jeg hadde også en lengre prat med Jehan Daruvala, teamkameraten til Dennis Hauger i F2, som nå også er reserve for Formel E-teamet til Mahindra.

– Bilene går fort, ingen tvil om det. Problemet er dekkene. Vi kjører med gatedekk, og taper rundt fem sekunder på runden.

Gatedekk til besvær

Formel E har alltid kjørt med gatedekk i stedet for umønstrede slicks som i Formel E. Argumentet er også miljø; i stedet for å bruke opp en rekke slicksdekk, som smuldrer opp og legger igjen masse gummirester ute på banen, bruker man færre dekk ved å kjøre på harde gatedekk.

Pascal Wehrlein, som også har kjørt Formel 1, tror slickdekk vil tvinge seg frem i Formel E på sikt, og dermed gjøre rundetidene mye raskere.

Jeg mener dette er den største feilen Formel E gjør. Det er nemlig ikke til å stikke under en stol at Formel E har møtt mye motstand, og det fremste argumentet går på at bilene ikke går fort nok. Men bilene gjør egentlig ikke det.

Ta Monaco, for eksempel, hvor både F1, F2 og FE kjører løp. F1-bilene kjører på rundt 1.11, F2-bilene på rundt 1.21 og FE-bilene på rundt 1.29. Men hadde Formel E kjørt med slicks hadde de vært bare 3-4 sekunder bak Formel 2 – og det i en elektrisk racerbil omtrent uten vinger. Det er ikke sakte!

Når man ser bilene i aksjon ute på banen er det også tydelig at de er alt annet enn langsomme, men skrikingen fra dekkene og den lave hastigheten i svingene trekker noe ned etter min smak. Derfor mener jeg Formel E burde ha sett bort fra miljøargumentet når det kommer til dekk.

– Jeg tror slicksdekk vil presse seg frem etter hvert. Alle førerne vil ha det, sier Wehrlein.

Fantastisk racing

At bilene knapt har vinger støtter jeg fullt ut. Det skaper tett racing i rundt en time, og løpet i India bestod av tette kamper, forbikjøringer, spennende strategi, kollisjoner – og nærmest målfoto for å avgjøre hvem som vant.

Formel E har også en filosofi om at de kun skal kjøre på gatebaner for å ta sporten til folket og ikke motsatt, og det er ikke alltid like vellykket i mine øyne. Noen av gatebanene, som den i Hyderabad, er gode og byr på spennende racing, mens andre igjen er altfor trange og langsomme.

Atle Gulbrandsen (43) er motorjournalist med flere års erfaring som motorsportutøver. Han begynte som Formel 1-kommentator for Canal+ i 1997 og har senere kommentert Formel 1 for NRK, TV2, TV3, Viasat Motor, Viasat Sport og V Sport. Han har også være kommentator for en rekke mesterskap. Foruten motorsport har Atle Gulbransen arbeidet som biltester og journalist. Han har også skrevet boken «Grand Prix – Historien om Formel 1» sammen med Morten Malmø.

Likevel; det er ingen tvil om at Formel E byr på god underholdning, og jeg tror svært få av de mest innbitte motstanderne av Formel E virkelig har sett et helt løp. Det går fort, det er spennende racing, og hva er egentlig den eneste forskjellen fra tradisjonell racing da?

Jo, lyden.

Det er lyden av elektriske biler, og det er selvsagt noe annet enn hva man er vant til. Nå skal det sies at lyden av dagens F1-biler er mye lavere enn hva det var før hybridmotorene gjorde sitt inntog, men på et F1-løp er det fortsatt umulig å føre en samtale på tribunen i det bilene suser forbi.

Det kan man faktisk i Formel E, og jeg må si at jeg liker det. Jeg hadde aldri tenkt på dette før jeg var på et FE-løp, men det er faktisk ganske behagelig å kunne snakke med sidemannen samtidig som man koser seg med et billøp. Og når sant skal sies; jeg tror en del av de som sier at de savner skrikene fra de gamle V8-motorene i F1 har glemt hva de savner – det var nemlig ubehagelig til tider da bilene passerte.

En titt inn i krystallkula

Så da er vi tilbake der jeg startet. Kan Formel 1 en dag bli elektrisk, og hva tenker jeg som F1-kommentator om det?

Igjen, men den kunnskapen vi har i dag, ser ikke jeg noen annen løsning enn at F1 også blir elektrisk på sikt. Det nye motorreglementet som innføres i F1 i 2026 skal i første omgang vare til og med 2030. Om det betyr at det blir elektriske biler i F1 i 2031 tviler jeg på. Utviklingen går riktignok fort, men jeg tror vi må vente noen år til.

Men kanskje i 2035, når EU forbyr salg av biler med forbrenningsmotorer? Eller kanskje vi må vente helt til 2039, når Formel E ikke lenger har de eksklusive rettighetene til å arrangere VM med elektriske formelbiler?

Om det må skje før, tror jeg man finner en løsning, og da er det Formel 1 som bare adopterer elektriske motorer, og Formel E vil være historie. For vi må ikke glemme at F1 er ekstremt mye større enn Formel E.

I 2035, eller eventuelt 2039, tror jeg også en elektrisk racerbil vil kunne gå like fort og lenge som dagens F1-biler. For førerne tror jeg forskjellen vil være minimal, og med en oppvoksende generasjon som har blitt kjørt til barnehagen i en Tesla, så tror jeg heller ikke mangelen på lyd fra en forbrenningsmotor vil være noe problem.

TV-seerne tror jeg knapt vil merke forskjellen, og for meg som F1-kommentator vil det nok være veldig likt som i dag. Jeg tror Formel 1 blir elektrisk om en femtenårs tid, og jeg håper jeg sitter bak mikrofonen da også!

Formel E
Formel E
Formel E
Formel E
Formel E
Formel E
Formel E
Formel E
Formel E
Formel E
Formel E
Formel E
Formel E
Formel E
Formel E
Formel E
Powered by Labrador CMS