-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Fremtind:
En av fem innrømmer ruskjøring
Rus i trafikken kan få fatale konsekvenser. Likevel svarer 18 prosent, tilsvarende 787.000 nordmenn, at de har kjørt i ruspåvirket tilstand én eller flere ganger.
Vi er midt i julebordsesongen, og det betyr økt risiko for at noen setter seg i bilen med promille.
I en landsdekkende undersøkelse som Respons Analyse har utført på vegne av Fremtind, svarer 18 prosent av respondentene at de én eller flere ganger har kjørt bil under påvirkning av alkohol eller andre stoffer. Det er en klar overvekt av menn som rapporterer dette (26 prosent) sammenlignet med kvinner (10 prosent).
– Det er skremmende tall. Når vi er beruset, svekkes dømmekraften, risikoforståelsen og reaksjonsevnen. Derfor hører rus og bilkjøring slett ikke sammen, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind.
1 av 5 dødsulykker bak rattet skyldes rus
I fjor mistet 110 personer livet i trafikken på norske veier, og ifølge dybdeanalysen fra Statens vegvesen, har kjøring i ruspåvirket tilstand vært en sannsynlig medvirkende faktor til 20 prosent av disse dødsulykkene.

– Det er ufattelig tragisk at 22 personer har blitt drept i trafikken på grunn av rus som medvirkende årsak. Dette er ikke bare tall og statistikk, men mennesker med familie, venner og folk som er glad i dem. Mange med hele livet foran seg, sier Stig Eid Sandstad. Han leder trafikkorganisasjonen Ung i trafikken, som jobber for at unge bilister skal ta trafikksikre valg.
12 timer er ikke alltid nok
For å vite når det er trygt å kjøre dagen derpå, er det mange som forholder seg til en 12-timersregel. I undersøkelsen mener respondentene at det i snitt tar 11,6 timer før en person kan kjøre bil igjen etter å ha drukket alkohol.
– Dessverre er ikke 12-timersregelen til å stole på, for hvilken promille vi får, avhenger av flere faktorer, som vekt, muskelmasse, kjønn og størrelse på enhetene du drikker. Vi må alle ta ansvar for egen atferd i trafikken. Er du i tvil om du er kjørbar, skal du la bilen stå, sier skadeforebygger Hofstad-Nielsen.

Dropp siste glass
Eid Sandstad fra Ung i trafikken har også en klar oppfordring nå som julebordsesongen er i gang:
– Planlegg hvordan du skal komme deg hjem før du begynner å drikke, dropp det siste glasset og pass heller på at alle har det bra og kommer seg trygt hjem. Hvis festen varer til langt på natt, eller du føler deg trøtt, sliten og sulten dagen derpå, anbefaler vi deg å vente noen timer ekstra utenfor 12-timersregelen, avslutter han.
Undersøkelsen er utført av Respons Analyse i slutten av november 2024, med 1018 respondenter.