VW Golf VI
VW Golf VI
VW Golf VI
VW Golf VI
VW Golf VI
VW Golf VI
VW Golf VI
VW Golf VI
VW Golf VI
VW Golf VI
VW Golf VI
VW Golf VI
VW Golf VI
VW Golf VI
VW Golf VI
VW Golf VI
VW Golf VI
VW Golf VI
VW Golf VI

Ny Golf trygt forankret

I betydelig grad er både utvendig og innvendig design på den nye Volkswagen Golf forankret i den gamle – men sikkerheten er høyere og prisen faktisk lavere.

Publisert Sist oppdatert

Rundt 1. november skal forhandlerne ha den nye Golf på plass, og de første norske kundene får sine biler i løpet av november. I år regner importøren med å selge 1000 biler, mens målet for 2009 er 4500 biler.

Tilsynelatende er det bare gjort små endringer i bilens utvendige design, og de vitale mål understreker forankringen i forgjengeren: Utvendig lengde er uforandret, det samme er akselavstanden, og bagasjerommet har nøyaktig samme volum som før. Hvis du har en 2004-modell som du nå bytter ut med en ny med samme farge, er det ikke sikkert at naboen ser forskjell.

At Volkswagens teknikere understreker at 60 prosent av bilen er helt ny, betyr jo at 40 prosent er beholdt fra forrige generasjon.

Walter de Silva, Volkswagens italienske designsjef, peker på at alle vesentlige karosserideler er helt nye, men han understreker at de har ønsket å beholde Golfens kjernepunkter i det han kaller en presis, ny form.

Senket pris
Interiøret har lånt flere detaljer fra Passat CC, blant annet rattet, de runde instrumentene og styringspanelet for klimaautomatikken. En sikkerhetsdetalj er lånt fra en fransk konkurrent, nemlig at føreren har oversikt over om alle passasjerene har festet setebeltet via separat varsellys for hvert sete.

En ikke uvesentlig detalj, er at den nye Golf er billigere enn forrige modell med tilsvarende motor. Det har to hovedårsaker: CO2-utslippet er redusert i en slik grad at det betyr lavere avgifter.

Dessuten har "kopieringen" av forrige modell også sin positive side, nemlig at det er brukt mer "hyllevare" og at produksjonskostnadene er lavere enn normalt.

Dermed ligger Golf nå på samme prisnivå som hovedkonkurrentene, mot tidligere cirka 6 prosent over.

Bedre støydemping
Et ankepunkt mot Golf har vært støynivået i kupéen. Naturlig nok har ingeniørene i Wolfsburg derfor lagt ned mye arbeid i støydempingen, og de peker på at det er gjort mange tiltak.

Det er utviklet nye dørpakninger og rammer for sidevinduene, motorrom og kupé er bedre isolert fra hverandre, opplagringen av motoren er bedre isolert mot vibrasjon, sidespeilene gir mindre vindstøy, og dessuten inneholder frontruten en spesiell dempingsfolie som reduserer trafikkstøyen inn i kupéen.

Det er derfor ingen tvil om at støyen er redusert, men likevel gjenstår det å se (eller høre) om Golfens egentlige støyproblem er løst, nemlig hjulstøyen.

Etter vårt første møte med bilen på Island har vi en mistanke om at Golf har blitt bedre, men om den er bedre enn hovedkonkurrentene på dette punktet, må vi vente med å avklare inntil vi foretar målinger på norsk og velkjent asfalt.

BlueMotion blir knall
Motorprogrammet vil på sikt omfatte fem bensinmotorer og fire dieselmotorer. I starten står tre bensin- og to dieselmotorer på programmet, hvorav 1.4 bensin med 80 hk er innstegsmodellen til en prisantydning på 210.000 kroner (Trendline).

De drivstoffgjerrige BlueMotion-utgavene introduseres i uke 22 neste år, og her finner vi en virkelig godbit: 1.6 TDI med 105 hk som vil få et CO2-utslipp på nesten utrolige 99 g/km. Gjett om den prisen blir interessant...

Med unntak av billigste innstegsmodell, kan alle motorvariantene, både bensin og diesel, leveres med DSG-gear i steden for manuell gearkasse. Dermed er vanlig automatgear en saga blott for Golf, det er kun dobbelclutchsystem, enten 6-trinns eller 7-trinns avhengig av motormoment, som gjelder.

Styringen er like presis og velbalansert som før, og hjulopphenget svelger fint unna det meste av dårlig asfalt og annet ujevnt underlag.

Det er ikke lett å kjenne om det er noen forskjell i kjøreegenskaper fra den forrige Golf-generasjonen.

Golf har lenge vært en av de beste bilene i klassen på dette området, så sånn sett er det ikke noe stort poeng å endre det som er bra. Det samme kan sies om førermiljøet, der sitter de fleste knapper og brytere på samme sted som før, men har fått ny innramming. I og for seg et bevis på at ergonomien stemmer.

Fakta Volkswagen Golf 1.4 TSI Comfortline

Prisantydning: kr. 255.000

Motor: 4-sylindret bensin-rekkemotor. 1390 ccm. 90 kW (122 hk) v/5000 o/min. 200 Nm v/1500-4000 o/min

LxBxH: 420 x 178 x 148 cm

Akselavstand: 257,8 cm

Egenvekt m/fører: 1290 kg

Nyttelast: 605 kg

Maks. tilhengervekt: 1300 kg

Bagasjerom: 350 liter (VDA)

Dekk: 195/65 R15

Aks. 0 - 100 km/t: 9,5 sek

Toppfart: 200 km/t

Forbruk blandet kjøring: 0,62 l/mil

CO2-utslipp: 144 g/km

+

Lavere pris, høyere sikkerhet og lavere forbruk.

Utseendet i sterk grad kopi av den gamle.

Prisindikasjoner:

Variant

Pris

1.4/80 hk Trendline

210.000

1.6/102 hk Comfortline

240.000

1.4/122 hk TSI Comfortline

255.000

1.4/122 hk TSI Highline

270.000

1.6 TDI/90 hk Trendline

230.000

2.0 TDI/110 hk Comfortline

255.000

2.0 TDI/110 hk Highline

270.000

2.0 TDI/140 hk Comfortline

280.000

2.0 TDI/140 hl Highline

295.000

Pristillegg DSG

15.000 – 25.000

Powered by Labrador CMS