VW Golf GTD
Foto: Trygve Bæra
VW Golf GTD
Foto: Trygve Bæra
VW Golf GTD
Foto: Trygve Bæra
VW Golf GTD
Foto: Trygve Bæra
VW Golf GTD
Foto: Trygve Bæra
VW Golf GTD
Foto: Trygve Bæra
VW Golf GTD
Foto: Trygve Bæra
VW Golf GTD
Foto: Trygve Bæra
VW Golf GTD
Foto: Trygve Bæra
VW Golf GTD
Foto: Trygve Bæra
VW Golf GTD
Foto: Trygve Bæra

Den raske sparebøssen

Golf GTD er tilbake, med en prislapp som er 75.000 kroner mindre enn på GTI. De 170 hestene på stallen nøyer seg med 0,53 liter/mil.

Publisert Sist oppdatert

I midten av juli begynner forhandlerne å få den nye Golf GTD på plass i lokalet, og i løpet av året regner importøren med at 40 - 50 eksemplarer er solgt her hjemme.

Som på Golf GTI kjennetegnes den nye GTD av dype instrumenter og 3-eiket sportsrattet med flat bunn – men de karakteristiske røde sømmene på rattet, gearspaken og håndbrekket, er erstattet av hvite.

Den samme fargeforandringen finner vi utvendig på de vannrette stripene i radiatorgrillen og på bremsekalipperne – rødt er skiftet ut med krom. Sportssetene har fortsatt det særpregete rutemønstrete stofftrekket som trekker linjene tilbake til ur-GTIen, alternativt kan du få sorte skinnseter, også de fra Recaro, for drøyt 18.000 kroner ekstra.

Kjapp diesel

Da Golf GTD – Gran Tourismo Diesel – første gang ble lansert i 1982, basert på sportsunderstellet fra GTI, hadde den 1,6-liters turbomotor med 70 hk – og var en av markedets raskeste dieselbiler.

Betegnelsen GTD har egentlig ikke vært i bruk siden Golf III (som gikk ut av produksjon for 12 år siden), selv om både generasjon fire og fem av GTI hadde dieselmotorer på programmet.

Nå med GTI i sjette generasjon er GTD-versjonen tilbake på plakaten, med to-liters "common rail"-motor som yter 170 hk og har et solid moment som topper seg ved 350 Nm.

Med manuelt gear ligger forbruket på beskjedne 0,53 liter/mil med et tilhørende CO2-utslipp på 139 g/km – sammenlignet med GTI-utgavens 0,73 l/mil og 170 g/km. Det betyr at GTD har en teoretisk rekkevidde på drøyt 1000 kilometer på en tankfylling.

For de fleste av oss har det også en viss betydning for husholdningsbudsjettet at vi kan legge 75 færre tusenlapper på disken ved å kjøpe GTD-utgaven isteden for GTI.

Trives i svingene

Golf GTD trives utmerket i svingete landskap, med sine forutsigbare kjøreegenskaper og meget presise styring.

Volkswagens nye elektroniske differensialbrems, XDS, som reduserer understyringen ved frisk kjøring – og som debuterte i GTI tidligere i år – er ikke prioritert som utstyr her i GTD, sannsynligvis på grunn av forskjellen i råskap ved akselerasjon ut av svingene.

Under den internasjonale lanseringen i Sør-Tyskland/Østerrike kjørte vi nykommeren med den nydelige DSG-gearkassa. Den er like rask som med manuelt gear, det vil si at den gjør unna 0-100 km/t på 8,1 sekund, men er et par dråper tørstere slik at forbruket ved blandet kjøring ender på 0,56 l/mil. Ikke dårlig det heller med 170 hester på stallen.

Godt utstyrt

GTD-utgaven er godt utrustet her hjemme, for Harald A. Møller har valgt å legge cruise-control, adaptive bi-xenonlys, regnsensor, multifunksjonsratt, midtarmlene foran og bak samt oppgradert lydanlegg inn i standardutstyret.

I utgangspunktet hører ellers 17-tommers alufelger, Recaro sportsseter, senket sportsunderstell, kjørecomputer og to-soners Climatronic med til standardoppsettet.

Vi anbefaler absolutt at du plusser på 8400 kroner for å få med DCC, elektronisk demperstyring, som bare ved å trykke på en knapp gir deg valgmulighet mellom Comfort, Normal og Sport.

Konkurrenter: BMW 120 d, Volvo C30 D5, Toyota Auris 2.2 D-4D, Opel Astra CDTI.

+

Lokker frem det brede smilet, selv uten GTI-råskapen.

-

Elektronisk demperstyring, DCC, er ikke standard.

Powered by Labrador CMS