Gammel og ny tid: Lexus NX 300h, her som F-sport, blir Lexus viktigste bil i Norge. (Foto: Øivind Skar)
Lexus NX 300h

Lexus NX 300h

Lexus NX 300h

Lexus NX 300h

Lexus NX 300h

Lexus NX 300h

Lexus NX 300h

Lexus NX 300h

Lexus NX 300h

Lexus NX 300h

Lexus NX 300h

Lexus NX 300h

NX 300h viktigst for Lexus

NX 300h blir Lexus viktigste bil i Norge, og vil bidra til at totalvolumet passerer 1000 enheter neste år.

Publisert Sist oppdatert

Lexus NX 300h er som forventet: En flott kompakt-SUV som kjører bra og som vil bidra til å løfte merket i Norge.

– Vi har aldri opplevd slik oppmerksomhet rundt Lexus før. Merket er nå i langt større grad attraktivt hos bilkjøpere som aldri har satt sine bein i en Lexus, sier Jan Christian Holm, leder for Lexus i Norge.

De første demoeksemplarene av NX 300h ankommer i september, mens kundebilene først er på plass i oktober. Alle tilgjengelige biler i år, rundt 150, er allerede solgt ut, men Holm jobber det han kan for å skaffe flere.

– Så langt ser det ut til at de første som kjøper bilen velger toppspesifiserte varianter, fortsetter Holm, som ser for seg at Lexus neste år kommer til å selge 1200 nye biler hvorav 750 NX 300h.

NX er Lexus' satsing mot BMW X3 og Audi Q5. Med startpris på 523.500 kroner beveger bilen seg i det samme prislandskapet. Men siden det er hybrid som gjelder for Lexus i Norge, droppes varianten med kun bensinmotor.


Dette er NX 300h:

* Hybrid, totalt 197 hk.

* Kun firehjulsdrift.

* Hybrid/mekanisk drift på forhjulene.

* Elektrisk drift på bakhjulene.

* Kan trekke tilhenger på 1500 kilo.

* Fem utstyrsnivåer.

* Ekstrapakker kan kjøpes til hvert utstyrsnivå.

– Vi har helt valgt å se bort fra modellen som kun har bensinmotor. Dessuten forventer kunder som kjører biler i denne klassen at de er firehjulsdrevne. Derfor dropper vi varianten med kun forhjulsdrift, i hvert fall i første omgang, sier Holm.

For å ta den droppede varianten først: 2,0-liters turbomotor som yter 238 hk og gir 350 Nm i moment. Motoren priser bilen ut av det norske markedet, som i denne klassen foretrekker dieselmotor. 96,6 prosent av alle X3 og 98,2 prosent av alle Q5 solgt i år har dieselmotor.

Hybridene derimot skattlegges så gunstig på grunn av lavt utslipp av klimagassen CO2, at de fullt ut konkurrerer med dieselbilene. For NX 300h dreier det seg om rundt 60.000 kroner.

Teknikken til NX 300h har Lexus i basis hentet fra personbilen IS 300h, men tilpasset SUV-enes karakter. Eksempelvis er effekten i den firesylindrede motoren med volum på 2,5 liter tatt ned fra 223 til 197 hk.

I NX 300h yter selve bensinmotoren 155 hk. Elmotoren foran yter 143 hk og elmotoren bak 68 hk. Men i sum er det altså ikke mulig å ta ut mer enn 197 hk.

Normalt burde det være nok i en bil som veier 1785 kilo, som er 260 kilo mindre enn storebror RX 450h.

Powered by Labrador CMS