-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mercedes først med Li-ion
Det mest spennende med Mercedes nye hybrid, er introduksjonen av Litium-ion batterier.
S 400 heter den første hybride Mercedes-Benz som er til salgs over disk, og med den modellen kan de slå seg på brystet og skryte av å være de første som har satt Litium-ion batterier i en serieprodusert bil.
20 hester yter elektromotoren som er integrert mellom bensinmotoren og gearkassen. Det er lett å dra en rask konklusjon når man ser den lave effekten, at dette er en hybrid light.
Etter at vi har kjørt bilen, både på raske motorveier, landevei og inne i byen, kan vi imidlertid klart konkludere med at satt ut i praksis, utgjør de 160 ekstra newtonmeterne med dreiemoment en forskjell. Særlig når du skal dra i gang.
Kompakt
Den ansiktsløftede S-klassen er fortsatt en gedigen bil, men det hindrer ikke selve hybridløsningen i å være svært kompakt.
Elektromotoren er elegant integrert i resten av drivlinjen. Ved at den også erstatter den tradisjonelle startmotoren og dynamoen, har man også klart å gjøre vektøkningen marginal.
Hele batteripakken er også plassert inne i motorrommet, noe som medfører at man ikke har vært nødt til å inngå kompromisser når det kommer til innvendig plass.
Fordelene med Li-ion ligger også blant annet i effekt i forhold til vekt, at de lades sakte ut og håndterer klattlading godt.
En annen klar fordel med den kompakte konstruksjonen, er selvsagt at dette forholdsvis enkelt kan tilpasses andre biler i Mercedes-porteføljen.
Mer effektiv forbrenning
Motoren i S 400 er basert på den som sitter i S 350, men den er forbedret på en rekke områder. Ikke minst fordi man, som i flere andre hybridbiler, benytter man seg av Atkinson-syklusen for å styre åpningstid for innsug- og eksosventiler. En konstruksjon som har vist seg å kunne redusere forbruket med inntil 10 prosent.
I en hybrid kan man prioritere effektiviteten ved motoren mer enn selve kraften fra lave turtall, fordi elektromotoren kompenserer for dette ved å ha maksimalt dreiemoment fra 0 omdreininger.
Dermed sitter vi igjen med en V6-motor på 3,5 liter med en effekt på 279 hestekrefter og et dreiemoment på 350 newtonmeter, som delvis takket være elektromotoren er tilgjengelig fra 2.400 til 5.000 omdreininger.
I følge Mercedes skal man oppnå et forbruk på 0,79 liter per mil - noe som tilsvarer et CO2-utslipp på 186 gram per kilometer.
Sterk og stille
Vi kjørte den lange versjonen av den oppgraderte S-klassen, og skal ikke påberope oss å ha klart å oppnå helt de samme tallene som Mercedes lover at bilen skal kunne klare.
Likevel er vi imponert over fleksibiliteten som motoren gir deg. Selv under ganske rask motorveikjøring, og under landeveiskjøring som trolig ville skapt noe furore hos en passasjer som normalt sitter bak i en bil som denne, viste kjørecomputeren under literen i forbruk. Det er ganske imponerende i en diger bil som dette.
Med normalt akselavstand går stillestående til 100 unna på 7,2 sekunder, og toppfarten er på vanlig måte elektronisk begrenset til 250 kilometer i timen.
Dessuten føler man seg svært distansert fra alt som foregår utenfor bilen. Godt hjulpet av doble laminerte sidevinduer og fantastisk støydemping ellers, er det fascinerende stille inne, enten du sitter bak rattet eller i baksetet.
Om du skulle føle at en S 400 hybrid er bilen for deg, kan både feriepenger og skatteoppgjøret komme godt med. Snaut 1,2 millioner kroner koster herligheten – før du har begynt å plukke litt på ekstrautstyrslisten.