Mercedes-Benz SL 350
Mercedes-Benz SL 350
Mercedes-Benz SL 350
Mercedes-Benz SL 350
Mercedes-Benz SL 350
Mercedes-Benz SL 350
Mercedes-Benz SL 350
Mercedes-Benz SL 350
Mercedes-Benz SL 350
Mercedes-Benz SL 350
Mercedes-Benz SL 350
Mercedes-Benz SL 350
Mercedes-Benz SL 350

Åpent og friskt i SL

Det blir sjelden feil å nyte sommerdagen i åpen bil. Med SL 350 kan du leke sommer hele året.

Publisert Sist oppdatert

Et av bilverdenens eldre modellnavn fikk en omfattende ansiktsløfting tidligere i sommer. De mest synlige endringene har Mercedes-Benz gjort på fronten, men mer merkbare i praksis er endringene i chassiset og nye motorer.

Syvtrinns automatgear er nå standard, og 3,5-literen har fått 44 hester mer enn forrige gang vi kjørte SL 350, nemlig i 2006. Dette er nest minste motorvariant i SL-programmet (SL 280 har 231 hk og en prislapp som er 235.000 kroner mindre).

Basisprisen ligger på drøyt 1,3 millioner, men med litt snacks i form av sportspakke, luftskjerf i hodestøttene, 19-tommers hjul og ”padleårer på rattet bikker prisen på vår prøvebil 1,4 millioner.

Frisk sekser

Med tanke på at du må legge på nesten 400.000 kroner for å komme opp på neste nivå – SL 500 – gir V-sekseren i SL 350 mer enn nok fraspark og moro, med mindre du har stor sans for signalene som 500-tallet på bakluken sender ut. Hvis det ikke står på penger har du jo ellers muligheten til å dra til med V-tolveren SL 65 AMG til nesten 3,3 millioner kroner.

At null til hundre går unna på drøyt seks sekunder er et bilde på at V6-motoren arbeider både lett og friskt, og samtidig viser automatkassen en fin evne til å sjalte ned så tidlig at du både er sikret nok skyvkraft og tilstrekkelig turtall til at du kan glede deg over lyden fra de to grove eksosrørene.

Skulle du ønske å gi både deg selv og omgivelsene mer av lydopplevelsen, er det bare å vippe lett med fingrene på padleårene på baksiden av rattet for å få kassen til å sjalte ned et trinn eller to.

Denne måten å øke turtallet på før gasspådraget gir også den kjappeste akselerasjonsreaksjonen, for selv om du har 316 hester under tøylene tar transmisjonen en viss tenkepause når du kjører i automatmodus og trår ned gasspedalen for å akselerere.

Varmt rundt ørene

Takkonstruksjonen med bagasjeluken er tilsynelatende vinglete i opphenget, men det er ingen problemer så lenge du tar tak på midten når luken skal lukkes. Fordelen med konstruksjonen er at det er kjapt og enkelt å få stor åpning til bagasjen selv om taket er nedslått.

Hvis været skulle bli kjølig, sørger du for ekstra varmluft rundt ørene ved å trykke på Airscarf-knappen. I hver hodestøtte sitter det to vifter og et varmelement som i tre trinn blåser varmluft gjennom spjeldet i forkant av støttene.

Det koster riktignok 5450 kroner ekstra, men øker bruksverdien i betydelig grad ved å forlenge den åpne sesongen langt ut over de varme sommerdagene.

SE STORE BILDER HER

Fakta Mercedes-Benz SL 350

PRIS: kr. 1.404.200

MOTOR:

6-sylindret rekkemotor. 3498 ccm. 232 kW (316 hk) v/6500 o/min. 360 Nm v/4900 o/min

MÅL OG VEKT:

LxBxH: 456 x 182 x 132 cm

Akselavstand: 256 cm

Egenvekt m/fører: 1825 kg

Nyttelast: 295 kg

Bagasjerom: 235-339 liter (VDA)

Dekk: 255/35 R19 (foran), 285/30 R19 (bak)

YTELSER:

Aks. 0 - 100 km/t: 6,2 sek

Toppfart: 250 km/t

Forbruk blandet kjøring: 0,99 l/mil

CO2-utslipp: 236 g/km

+

Supert veigrep og balanse når asfalten er prima.

Må ha standard 17-tommers felg med 40-profil dekk for å løfte komforten.

SE STORE BILDER HER

Powered by Labrador CMS