-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Innfridde forventninger
Få biler har på samme måte blitt snakket om, spionfotografert og lekket som Porsche Panamera. Forventingene har vært skyhøye, og gutta fra Stuttgart innfrir de fleste av dem.
Porsche er på mange måter et av basismerkene i bilfloraen. Ikke fordi det er så mange av dem, men fordi det er et merkenavn som alle - selv de som ikke bryr seg om biler - kan nevne uten betenkningstid.
Sakte men sikkert har modellporteføljen til det som en gang var en liten sportsbilprodusent, vokst både i lengde, bredde og høyde. For noen år siden tok Porsche steget inn i SUV-segmentet med elskede eller hatede Cayenne – og nå altså Panamera.
Imponerer
Det er vanskelig å ikke la seg imponere når du ser Porsche Panamera ute på veien – jeg hadde riktignok sett den før, og kollega Jon Winding-Sørensen var på fabrikken og luktet, kjente og holdt godt i den tidligere i vår. Men likevel er det en spesiell følelse å tusle ut fra flyplassen i München og møte en hel parkeringsplass full av dem.
Basisversjonen av Panamera er den som kalles S. Den har samme 400-hesters V8er på 4,8 liter som vi kjenner fra Cayenne S og GTS. For snaut 1,7 millioner kan du rulle denne ut fra forhandleren – det vil si – det er en sannhet med modifikasjoner, for når du begynner å tråkle rundt i ekstrautstyrslista, blir det fort penger av det.
PDK
Dobbelclutchkassa, som Porsche kalles PDK, er lynrask. Avhengig av innstillingen du velger, skifter den mellom de syv trinnene silkemykt eller meget bestemt. I utgangspunktet er PDK bare standard på 4S og Turbo, men den norske importøren har spekket opp også tohjulstrekkeren med PDK i startprisen.
Panamera S i standardutgave betyr stålfjærer, men selv denne har en fantastisk kombinasjon av komfort og sportslighet.
Om det ikke er nok, kan du velge en 4S som gir deg firehjulstrekk. Eller du kan rett og slett gå for toppen av kransekaka, Panamera Turbo.
Bak eller foran
Ifølge våre venner hos Porsche er Panamera en bil der eieren kan sette seg bak for å bli kjørt av sjåføren til et møte, før han setter sjåføren i baksetet og kjører hjem selv.
Porsche kaller Panamera en bil med fire forseter, og det kan faktisk forsvares. Til tross for at setene er plassert svært lavt i bilen, er det greit å komme seg ut og inn, selv for storvokste nordboere.
Årsaken til setenes lave plassering er, i tillegg til at de skal være og føles sportslige, også en måte å skaffe nok hodehøyde i baksetet - til tross for coupé-formen. En fin bivirkning er at det bidrar til å senke tyngepunktet i bilen.
Setene er komfortable, og kvalitetsfølelsen i dem, som i resten av bilen, er fenomentalt bra.
I førersetet er det ikke noen tvil om at du befinner deg i en Porsche, nøkkelen til venstre for rattet og midtkonsollen som de har hentet fra Carrera GT, gjør at cockpitfølelsen definitivt er til stede.
GT eller sportsbil?
Uansett hvordan du vrir og vender på det, Porsche Panamera er en supersportslig bil, også om du velger det minste motoralternativet. Spørsmålet er bare om den da ikke tipper mer over mot det vi kan kalle en klassisk GT-bil - en superrask milsluker med superkomfort for fire.
Og det er ikke noe galt med det, vi cruiset mange mil på tysk autobahn i rundt 200 kilometer i timen, og det er ingen tvil om at du kan kjøre slik lenge, om trafikken tillater det, uten å bli det minste sliten.
Porsche har imidlertid sagt at Panamera skal være en bil som gir deg mye av den samme kjøreopplevelsen som en 911, men med bedre plass – og når det kommer til det helt oversportslige henger nok S litt etter – men det finnes løsninger for den slags.
Panamera Turbo har riktignok bare 100 hester mer enn lillebror. Turboen forvandler imidlertid bilen til en sinnsyk kjøremaskin. Bilens ”launch control” flytter store deler av innvollene dine nærmere ryggsøylen, trøsten kan være at ting kan reverseres med noen bremser som ikke står tilbake for akselerasjonen.
La det svinge
Velger du luftfjæring, får du tre innstillinger å velge mellom. Normal, Sport og Full Sport. Det styrer både gearkassen, gassresponsen og selvsagt oppsettet for chassiset.
Det er ute i det svingte terrenget, i området rundt Garmisch Partenkirchen, at Panamera skal vise at den er noe mer enn en superkomfortabel sportscoupé.
Grepet er sensasjonelt, svinger som du tror du angriper i 90 km/t, viser seg, etter et kort blikk på speedometeret, å gå unna betydelig raskere.
Den største utfordringen er faktisk å venne seg til hvor bred denne bilen er. Du sitter dessuten lavt, og skjermene hvelver seg på klassisk Porsche-vis. Det gjør at du sitter og bekymrer deg over hvor mye plass du faktisk tar, og gjør at lysten på maksimum attakk slipes noe når det blir som mest svingete.
Styrefølelsen varierer etter hvorvidt bilen er utstyrt med Servotronic, som er tilleggsutstyr, eller ikke. Uten å ha en 911 tilgjengelig for direkte sammenligning, sitter vi nok fremdeles igjen med en følelse av at både styring og bremser fortsatt tenderer hårfint mot komfort.
Så hva velger du?
Sannsynligvis et hypotetisk spørsmål for mange av oss. Skal du ha supersportsbilfølelsen, er det turboen som gjelder. I valget mellom 2S og 4S, skiller det 80.000 kroner – og 90 kg.
For norske forhold kan det være at det er sunt, ikke minst for førerkortet, å styre unna turboen med mindre du ukependler til Sør-Tyskland.