-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Grand Scenic - enda et hakk større
Først etter sommerferien kommer nye Renault Grand Scenic til Norge. Men vi har allerede prøvekjørt bilen i Frankrike.
Renault Scenic var fra første stund en deilig bil. Ikke bare det at Renault oppfant den moderne og kompakte flerbruksbilen i 1990-årene, men de klarte senere å videreutvikle den på en måte som ga et forsprang til konkurrentene når det gjaldt til funksjonalitet – hvilket betyr 3,2 millioner solgte eksemplarer til nå.
Men forspranget skrumper inn, og tredje generasjon av Scenic og Grand Scenic har ikke bare Megane i bunnen, men må ses på som en stor facelift i forhold til utgående Scenic/Grand Scenic.
Større
Forskjellen i forhold til forrige generasjon er at nå kommer den lange varianten først. Bilen har samtidig vokst syv centimeter i lengden til 4,56 meter. Det gir bedre plass i tredje seterad, uten at plassen på noen måte kan kalles overdådig. Til det er bilen fortsatt for kort.
Men i motsetning til de fleste andre flerbruksbiler på denne størrelsen, laster Grand Scenic nå 208 liter bagasje med alle setene i bruk. Volumet økes til 564 liter i normal konfigurasjon og hele 2063 liter med andre og tredje seterad lagt ned. For å frakte ekstra lange ting, kan naturligvis passasjersetet foran også foldes flatt.
Å kjøre første generasjon Scenic, minnet om å ratte en buss på grunn av det flate rattet. Nå er kjørestillingen omtrent som i en personbil. Forbedret finish og endret materialvalg gir tidvis premiumfølelse.
Ny Grand Scenic kjører bedre enn forgjengeren, først og fremst på grunn av vesentlig bedre styrepresisjon, men også som et resultat av fastere understell. Men litt av komforten ofres i det mer sportslige oppsettet.
Ikke alle liker instrumentbord som minner om flyenes cockpitmiljø. Vi elsker det og vil berømme Renault for at de våger å lage så lettleste og oversiktlige instrumenter. De er forbilledlige! Navigasjonsanlegget leveres nå av TomTom.
Praktisk
Pluss også for den store boksen mellom forsetene. Den glir på skinner og gjør det derfor mulig å dra fram midtsetet i andre seterad uten å måtte kappe beina på den som sitter der.
Når vi først snakker om oppbevaringsrom, så er jo nettopp alle de små rommene spredd rundt i bilen dens pluss. Ikke det at vi skal oppfordre til smugling, men her åpnes for kreativitet...
Nytt på Grand Scenic er muligheten for å få bilen levert med parkeringsassistanse – for dem som ikke greier å parkere selv.
Motorprogrammet omfatter naturligvis langt mer enn det som kommer til Norge hvor 1,5 liter/110 hk diesel sannsynligvis blir førstevalget med 1,4 liter turbo bensin/130 hk som andrevalg.
Ikke le av denne bensinmotoren. Den går virkelig bra og har i tillegg presise giroverføringer, ikke akkurat fransk hverdagskost.
Utslippet på 168 gram kan gjøre den til en avgiftstaper - sammenlignet med 110 hk diesel. Sistnevnte diesel var ikke noe alternativ ved prøvekjøringen på franske alpeveier. Det var til gjengjeld 160 hk diesel med dvaskt girskift og altfor mange av dieselgampene på ferie. Glem den, på grunn av at ytelsene ikke vil stå i forhold til prisen.
I sum et hederlig bekjentskap. Derfor forstår vi ikke hvorfor en bilprodusent som Renault med tung fokus på sikkerhet slipper Grand Scenic på markedet uten å installere hodegardiner lange nok til å beskytte passasjerene i bakerste seterekke.
Konkurrenter: Alle de andre flerbruksbilene: VW Touran, Nissan Qashqai, Citroën C4 Picasso, Opel Zafira, Ford C-Max/S-Max, Toyota Verso, Peugeot 308 SW og Mazda5 for å ha nevnt de viktigste.
Motor: | 4-syl. rekkemotor m/turbo, 1397 ccm. |
Effekt: | 96 kW (130 hk) v/5500 o/min. |
Mål: | 456 x 185 x 165 cm (L/B/H) |
Akselavstand: | 277,0 cm |
Aks. 0 – 100 km/t: | 10,7 sek |
Toppfart: | 195 km/t |
Snittforbruk: | 0,71 l/mil |
CO2-utslipp: | 168 g/km |
Pris: | Ikke fastlagt |