-
VIKING KONTROLL AS:
Takstmann
-
NAF Senter Dal:
Teknisk leder / Arbeidende formann
-
Hedin Performance Cars:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Volmax AS:
Påbygger
-
Auto-skade AS:
Kundemottaker og takstansvarlig
-
Autovia AS:
Verksmester / kundemottaker
-
Bilia Insignia:
Salgssjef, Insignia
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Pongo AS:
Konsernsjef
-
Bilia X:
Salgsdirektør, Xpeng
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
Honda satser på Jazz i Frankfurt
Som fast Bilnorge-leser har du vært borti denne bilen før. Det er en stund siden Honda Fit ble introdusert i Japan hvor den allerede har rukket å nesten toppe salgsstatistikken. I Frankfurt lanseres den i europeisk utgave under navnet Jazz.
Fleksibel
Med baksetene i normal stilling rommer bagasjerommet i Jazz hele 380 liter (VDA), og det er mye i en så kompakt bil – på nivå med Yaris Verso. Baksetet kan enkelt foldes sammen i forholdet 2:1 og gir da et flatt gulv med en lengde på 1,74 meter. Legger du i tillegg ned passasjersetet fremme kan du frakte gjenstander så lange som 2,4 meter. Alternativt kan bakseteputen foldes opp mot ryggstøtten og danne et bagasjerom mellom fram- og baksetene.
I kabinen finnes en rekke praktiske oppbevaringsrom, blant annet i senterkonsollen og under setene. Framdørene åpnes i tre steg og har en største åpning på 70 grader for enkel inn- og utstigning. Honda har gjort mye for å holde støynivået i kupeen lavest mulig ved å benytte vibrasjonsdempende materialer og isolasjon.
Nye i-DSI motorer
To helt nye bensinmotorer er utviklet for Jazz, men vil sikkert bli å finne i andre Honda småbiler senere. De har betegnelsen i-DSI, en forkortelse for Dual and Sequential Ignition. Motorene har i følge Honda hovedvekt på lavt forbruk og kompakt utførelse, mens i-VTEC motorene som benyttes i Civic og Stream har vektlagt en optimal balanse av forbruk og ytelser. Hver sylinder i de nye motorene har to tennplugger montert diagonalt ovenfor hverandre og to ventiler.
1,2-liters motoren yter 78 hester ved 5.700 omdreininger og har et maksimalt dreiemoment på 110 Newtonmeter ved 2.800 omdreininger. Alternativet er en 1,4-liter på 83hk ved 5.700 o/min og 119Nm ved 2.800 o/min. Ikke store forskjellen mellom de to, så muligens velger den norske importøren å bare markedsføre den ene når Jazz finner veien til Norge tidlig neste år. Begge motorene leveres med 5-trinns manuell gearkasse som standard, men en ny CVT 7-trinns semiautomat skal tilbys på et senere tidspunkt, lover Honda.
Snittforbruket er oppgitt til 5,3 liter/100km for 1,2-literen og 5,5 liter for 1,4-literen. Jazz har en lengde på 3,83 meter, bredden er 1,675m og høyden 1,525m.
Mye nytt
I Frankfurt vil Honda også vise en Sport Concept modell av Jazz som er utviklet av Honda Accessories Europe. Hensikten med den er å lodde stemningen for en eventuell GTI-versjon i småbilklassen, under Accord R-type. Selvsagt vil Honda også eksponere hele den nye Civic-serien, inkludert den ekstreme Type-R, og de viser en lettere ansiktsløftet HR-V som også er omtalt tidligere her på Bilnorge (se linker).