-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Bilia Norge AS:
KAM Volvo & XPENG
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Honda satser på Jazz i Frankfurt
Som fast Bilnorge-leser har du vært borti denne bilen før. Det er en stund siden Honda Fit ble introdusert i Japan hvor den allerede har rukket å nesten toppe salgsstatistikken. I Frankfurt lanseres den i europeisk utgave under navnet Jazz.
Fleksibel
Med baksetene i normal stilling rommer bagasjerommet i Jazz hele 380 liter (VDA), og det er mye i en så kompakt bil – på nivå med Yaris Verso. Baksetet kan enkelt foldes sammen i forholdet 2:1 og gir da et flatt gulv med en lengde på 1,74 meter. Legger du i tillegg ned passasjersetet fremme kan du frakte gjenstander så lange som 2,4 meter. Alternativt kan bakseteputen foldes opp mot ryggstøtten og danne et bagasjerom mellom fram- og baksetene.
I kabinen finnes en rekke praktiske oppbevaringsrom, blant annet i senterkonsollen og under setene. Framdørene åpnes i tre steg og har en største åpning på 70 grader for enkel inn- og utstigning. Honda har gjort mye for å holde støynivået i kupeen lavest mulig ved å benytte vibrasjonsdempende materialer og isolasjon.
Nye i-DSI motorer
To helt nye bensinmotorer er utviklet for Jazz, men vil sikkert bli å finne i andre Honda småbiler senere. De har betegnelsen i-DSI, en forkortelse for Dual and Sequential Ignition. Motorene har i følge Honda hovedvekt på lavt forbruk og kompakt utførelse, mens i-VTEC motorene som benyttes i Civic og Stream har vektlagt en optimal balanse av forbruk og ytelser. Hver sylinder i de nye motorene har to tennplugger montert diagonalt ovenfor hverandre og to ventiler.
1,2-liters motoren yter 78 hester ved 5.700 omdreininger og har et maksimalt dreiemoment på 110 Newtonmeter ved 2.800 omdreininger. Alternativet er en 1,4-liter på 83hk ved 5.700 o/min og 119Nm ved 2.800 o/min. Ikke store forskjellen mellom de to, så muligens velger den norske importøren å bare markedsføre den ene når Jazz finner veien til Norge tidlig neste år. Begge motorene leveres med 5-trinns manuell gearkasse som standard, men en ny CVT 7-trinns semiautomat skal tilbys på et senere tidspunkt, lover Honda.
Snittforbruket er oppgitt til 5,3 liter/100km for 1,2-literen og 5,5 liter for 1,4-literen. Jazz har en lengde på 3,83 meter, bredden er 1,675m og høyden 1,525m.
Mye nytt
I Frankfurt vil Honda også vise en Sport Concept modell av Jazz som er utviklet av Honda Accessories Europe. Hensikten med den er å lodde stemningen for en eventuell GTI-versjon i småbilklassen, under Accord R-type. Selvsagt vil Honda også eksponere hele den nye Civic-serien, inkludert den ekstreme Type-R, og de viser en lettere ansiktsløftet HR-V som også er omtalt tidligere her på Bilnorge (se linker).