-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
Toyotas miljøvindu
Toyota hadde satt sammen konseptbilen ES3 til Frankfurt for å vise flere av de teknologier de jobber med for fremtiden. En smart liten bybil med plass for fire, og med sterk fokus på miljø.
Konseptbilen er utstyrt med en liten 1,4-liters dieselmotor med common-rail teknologi og en CVT trinnløs transmisjon overfører kreftene til forhjulene. Systemet er elektronisk styrt for å gi reduserte utslipp og et lavest mulig støynivå. Et Stopp-og-kjør system som vi tidligere har omtalt som hybrid lett, slår av motoren og sørger for elektrisk drift av bilens funksjoner når du står stille, for eksempel på rødt lys. Det sørger også for å dra bilen i gang igjen når du kjører videre.
Bilens lave vekt på 700kg er oppnådd gjennom utstrakt bruk av aluminium og plastpaneler. Det er også benyttet lette metaller og kunststoff i interiøret. Store hjul i dimensjon 145/70 R15 sørger for lav rullemotstand og er dermed med på å begrense forbruket.
Det aerodynamiske karosseriet med en legde på 3,52 meter har en luftmotstandskoeffisient på bare 0,23Cw. Fronten er utformet for å lede luftstrømmen mykt rundt og under bilen.
Resirkulering var også et hett tema ved utviklingen av ES3. Det er derfor benyttet materialer som er enda lettere å resirkulere enn de Toyota til vanlig benytter i støtfangere og andre deler. Toyota har utviklet et nytt bionedbrytbart plastmateriale laget av stivelse fra søtpoteter blandet med naturlige fibre.