-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Toyotas miljøvindu
Toyota hadde satt sammen konseptbilen ES3 til Frankfurt for å vise flere av de teknologier de jobber med for fremtiden. En smart liten bybil med plass for fire, og med sterk fokus på miljø.
Konseptbilen er utstyrt med en liten 1,4-liters dieselmotor med common-rail teknologi og en CVT trinnløs transmisjon overfører kreftene til forhjulene. Systemet er elektronisk styrt for å gi reduserte utslipp og et lavest mulig støynivå. Et Stopp-og-kjør system som vi tidligere har omtalt som hybrid lett, slår av motoren og sørger for elektrisk drift av bilens funksjoner når du står stille, for eksempel på rødt lys. Det sørger også for å dra bilen i gang igjen når du kjører videre.
Bilens lave vekt på 700kg er oppnådd gjennom utstrakt bruk av aluminium og plastpaneler. Det er også benyttet lette metaller og kunststoff i interiøret. Store hjul i dimensjon 145/70 R15 sørger for lav rullemotstand og er dermed med på å begrense forbruket.
Det aerodynamiske karosseriet med en legde på 3,52 meter har en luftmotstandskoeffisient på bare 0,23Cw. Fronten er utformet for å lede luftstrømmen mykt rundt og under bilen.
Resirkulering var også et hett tema ved utviklingen av ES3. Det er derfor benyttet materialer som er enda lettere å resirkulere enn de Toyota til vanlig benytter i støtfangere og andre deler. Toyota har utviklet et nytt bionedbrytbart plastmateriale laget av stivelse fra søtpoteter blandet med naturlige fibre.