Bugatti EB 16:4 Veyron
- Bakfra
- Bakfra

Den neste Bugatti nærmer seg produksjonsstadiet
Den neste Bugatti nærmer seg produksjonsstadiet
Bugatti EB 16:4 Veyron
- Interiør
- Interiør
Bugatti EB 16:4 Veyron
- Forfra
- Forfra

Bugatti nærmer seg mål

I forhold til forventet salgsvolum er vel den neste Bugatti en av de biler vi har ofret flest spaltemillimeter på her på Bilnorge. Men så blir det da også en spesiell bil, med en toppfart på over 400 km/t… hvis du tør!

Publisert Sist oppdatert

Fra F1 og Le Mans
De har hentet en rekke detaljer fra Formel 1 og de bilene som raser rundt på Le Mans. Chassiset er laget av karbonfiber for å oppnå maksimal styrke og vridningsstivhet og minimal vekt. De utvendige paneler er delvis aluminium, delvis kullfiber. Den turboladede motoren med tørrsump og fire kontinuerlig variable kamaksler har ytelser som til og med overgår det som benyttes i moderne F1-biler. Kreftene overføres via en helt ny type sekvensiell gearkasse med dobbel clutch.

Punkteringsfri
Et flatt hjul i hastigheter opp mot 400 km/t kan bli skjebnesvangert. Derfor er 16:4 Veyron utstyrt med Michelin dekk med det nye Pax-systemet som tåler ekstreme hastigheter og som har innebygget trykkmonitor og er ”punkteringsfrie”. Det betyr i praksis at du kan fortsette i 20 mil etter å ha fått en spiker i dekket.

Sammenlignet med konseptbilen som ble vist i Geneve, og behørig omtalt her på Bilnorge, er Frankfurt-versjonen av 16:4 Veyron blitt noe større. Den måler nå 4,466m (L) x 1,998m (B). Høyden forblir imidlertid uendret på 1,206m.

Gamle Ettore Bugatti leverte i august 1936 en tofarget utgave av sin Atalante, rød og sort, og det er utgangspunktet for denne konseptutgaven.

Men nå begynner det å haste for VW-familiens mest luksuriøse, for den skal være salgbar som 2003-modell. Og det betyr vel sånn cirka neste høst?

Powered by Labrador CMS