-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Bilia Norge AS:
KAM Volvo & XPENG
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Subaru minnes sine røtter
Selvsagt må også Subaru mimre litt i disse retro-tider. Og ettersom de fleste forsøker å overgå hverandre med kraftige motorer og spenstige konsepter i Frankfurt, er det artig å ta en titt på lille HM-01 fra Subaru.
Retningsvisere?
Ikke la deg lure av det som ser ut som gode, gammeldagse retningsvisere montert på A-stolpen. I dette tilfellet er det små videokameraer som erstatter de utvendige speilene.
HM-01 er bygget på plattformen til den framhjulsdrevne Pleo microbilen Subaru selger på hjemmebane. En 658cc rekkefirer driver forhjulene via en trinnløs CVT automatkasse. Men HM-01 kan i kjent Subaru-stil skilte med 4-hjulsdrift. Bakhjulene drives av en 42 Volts elektromotor. Synkroniseringen disse i mellom styres elektrisk. Det finnes ingen plasskrevende, mekanisk kobling.
En microprocessor sjekker grepet for hvert enkelt hjul og sørger via kabler for å fordele kreftene mellom for- og bakhjul. Når bilen kjøres på et høyt gear blir momentet i bakhjulene brukt til å lade opp batteriene til elektromotoren.
Den lille Subaruens vitale mål er 3,425m (L) x 1,425m (B) x 1,475m (H). Akselavstanden er på 2,31m, noe som gjør at den praktisk talt har et hjul i hvert hjørne. Bensinmotoren fremme yter 46hk (34kW) og har et dreiemoment på 58Nm mens den elektriske bak byr på 5kW og 144Nm.