-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Zender med Nummer 8
Det er moro med folk som lager noe helt annet, og så lager de en bil for å vise frem det andre. Rinspeed på Geneve-utstillingene er et eksempel. Zender i Frankfurt er et annet. I år var han her med Opus 8.
Zender er en betydelig underleverandør til bilindustrien. De har fabrikker i Belgia, Spania, Italia og Polen i tillegg til sine tyske. Dessuten leverer de trimmingsutstyr og ikke minst felger. Og for å vise frem det bygger de konseptbiler. Ganske utrolige konseptbiler. Proffe i designet, tegnet enten av Hans-Albert Zender selv, eller av proffe Günter Zillner, nå er det 15 år siden han var en av Fords sjefs-designere, og svært proffe i sammensettingen. De påstår at de bygger dem opp selv, hvilket må bety at Zender har et ganske fabelaktig prototype-verksted.
Alle bilene hans kjører, det har de gjort siden han startet denne leken med Vision 1 i Frankfurt 1983. (Dersom noen er flinke til å regne vil de finne ut at årets bil skulle vært nummer ti, dersom det hadde vært en pr. utstilling. Det stemmer, begge deler, fordi Vision 3 og Fact 4 kom begge i to utgaver, som spyder etter at coupeen var presentert.)
Årets bil kan se ut som den har vært innom Ghia i den tiden man fremdeles snakket New Edge design. En masse rette prisme-linjer gjør at man nesten ønsker seg sekskantede dekk for å oppnå full harmoni, Denne gangen har man benyttet drivlinjen fra en BMW 320, med 321 hk. 1350 kg har man fått den ned på, ikke galt for en håndbygd prototype der andre ting enn vekt-optimalisering nok står i første rekke. Temmelig nøyaktig 400 cm lang og 1650 bred heter kompakt. Men det som kanskje imponerte mest, som dessverre bare kan oppleves når man ser bilen, er den polykromatisk virkende lakken fra ICI. Sol-grønt er fargen døpt, og selv om det høres ut som et paradoks er det akkurat den fargen det er.