-
VIKING KONTROLL AS:
Takstmann
-
NAF Senter Dal:
Teknisk leder / Arbeidende formann
-
Hedin Performance Cars:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Volmax AS:
Påbygger
-
Auto-skade AS:
Kundemottaker og takstansvarlig
-
Autovia AS:
Verksmester / kundemottaker
-
Bilia Insignia:
Salgssjef, Insignia
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Pongo AS:
Konsernsjef
-
Bilia X:
Salgsdirektør, Xpeng
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
Zender med Nummer 8
Det er moro med folk som lager noe helt annet, og så lager de en bil for å vise frem det andre. Rinspeed på Geneve-utstillingene er et eksempel. Zender i Frankfurt er et annet. I år var han her med Opus 8.
Zender er en betydelig underleverandør til bilindustrien. De har fabrikker i Belgia, Spania, Italia og Polen i tillegg til sine tyske. Dessuten leverer de trimmingsutstyr og ikke minst felger. Og for å vise frem det bygger de konseptbiler. Ganske utrolige konseptbiler. Proffe i designet, tegnet enten av Hans-Albert Zender selv, eller av proffe Günter Zillner, nå er det 15 år siden han var en av Fords sjefs-designere, og svært proffe i sammensettingen. De påstår at de bygger dem opp selv, hvilket må bety at Zender har et ganske fabelaktig prototype-verksted.
Alle bilene hans kjører, det har de gjort siden han startet denne leken med Vision 1 i Frankfurt 1983. (Dersom noen er flinke til å regne vil de finne ut at årets bil skulle vært nummer ti, dersom det hadde vært en pr. utstilling. Det stemmer, begge deler, fordi Vision 3 og Fact 4 kom begge i to utgaver, som spyder etter at coupeen var presentert.)
Årets bil kan se ut som den har vært innom Ghia i den tiden man fremdeles snakket New Edge design. En masse rette prisme-linjer gjør at man nesten ønsker seg sekskantede dekk for å oppnå full harmoni, Denne gangen har man benyttet drivlinjen fra en BMW 320, med 321 hk. 1350 kg har man fått den ned på, ikke galt for en håndbygd prototype der andre ting enn vekt-optimalisering nok står i første rekke. Temmelig nøyaktig 400 cm lang og 1650 bred heter kompakt. Men det som kanskje imponerte mest, som dessverre bare kan oppleves når man ser bilen, er den polykromatisk virkende lakken fra ICI. Sol-grønt er fargen døpt, og selv om det høres ut som et paradoks er det akkurat den fargen det er.