-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Nytt medlem i Porsches RS-familie
Jeg har nevnt det før, 1972-lettvekteren fra Porsche, 2,7 literen som ble døpt R(enn) S(port) og som ble så etterspurt at den måtte bli produksjonsmodell, er Porsche-favoritten over dem alle. Nå kommer Stuttgart-fabrikken med en ny Über-Porsche, selvfølgelig skal den også hete RS.
Og akkurat som den opprinnelige utgaven betyr RS egentlig lett-vekt. I dagens utgave er det igjen spart inn på noen kilo her og der, slik at den tipper vekten 50 kg lavere enn Club Sport utgaven av GT3. 1360 kg med full (90 l) tank kan regnes om til 3,57 kg/hk. Det høres ut som akselerasjon. I klartekst snakker fabrikken om 4,4 sekunder til 100 og en toppfart som er 2 prosent over 300 km/t.
Men poenget er ikke i første rekke hva akkurat denne modellen er og gjør. Poenget er å få den godkjent som racerbil. Og i den anledning har den full sikkerhets-celle, den har eget luftinntak bak som gir motoren mindre grad av åndenød ved høye hastigheter, opphengningen er det gjort ting med og det er bygget inn spesielle lettvektsdeler, som for eksempel bakrute i akryl og panser i kullfiberforsterket plast. Elementer som må være til stede når racerbilen er racerbil.
Motoren er på 3,6 liter og gir 381 hester (det er 105 hester/liter det!) og som gladelig revver 8.200 omdreininger. Seks trinns gearkasse, men mindre roterende masse mellom motor og gearkasse gjør den enda mer dreievillig enn vanlig.
Skal du ha en slik må du betale 104.000 Euro (pluss lokale avgifter) og du kan bestille den i hvilken farge du vil, så lenge den er hvit. Grafikken er derimot blå eller rød. Nå sier Porsche at dette også er etter gammel tradisjon, men den første RSen jeg kjørte da 1973 bare var noen døgn gammelt, var da vitterlig orange.
På den annen side: jeg har da også visse tradisjoner i å huske feil.