Golf GT i julegave

Nå kan du sikre deg årets julegave. Golf GT er nemlig på plass i Norge i desember. To forskjellige motorer lar deg velge om du vil tanke diesel eller bensin.

Publisert Sist oppdatert

Som vi har skrevet tidligere har Volkswagen utviklet en helt ny 1,4-liters bensinmotor med både kompressor og turbo. I Golf GT yter den 170hk og har et maks dreiemoment på 240Nm i området 1750 til 4500 o/min. Det byr at null til hundre kan foretas på 7,8 sekunder - som riktignok er 6 tideler langsommere enn en GTI – men hvem har vel så dårlig tid? Et snittforbruk på landevei på 0,59 (mot 0,80) bør også legges på vektskåla for den prisbevisste.

De som sverger til diesel får også sitt GT-alternativ. Med en 2,0-liter på 170hk blir Golf GT kraftigst motoriserte dieselbil i klassen. En aks-tid til 100 på ”hele 8,2 sekunder kompenseres av et snittforbruk på beskjedne 0,46 liter/mil. Maks dreiemoment på 350 Newtonmeter er nyttig ved forbikjøring på norske landeveier eller når du skal dra med deg båthengeren hjem etter endt sommerferie.

GT-modellene har sportsunderstell med redusert bakkeklaring (15mm) for å oppnå mer dynamiske kjøreegenskaper. Grillen er V-formet med store luftinntak som hos GTI, dog uten den karakteristiske røde GTI-stripen. Standardutstyret omfatter bl.a. sportsunderstell, 17-tommers felger med 225/45 R17 dekk, GTI bremser, GTI støtfangere bak med doble forkrommede rør, sportsseter, lakkerte lister og dørhåndtak, skinntrukket ratt/gearspak og kjørecomputer.

I Norge får bensinutgaven en pris på under 300.000 kroner, mens du må ut med 10% mer for GT med dieselmotor.

Du finner mer info og mange lekre bilder av Golf GT HER.

Powered by Labrador CMS