Mercedes-Benz ML 63 AMG
Mercedes-Benz ML 63 AMG
Mercedes-Benz ML 63 AMG
Mercedes-Benz ML 63 AMG

M-bombe fra AMG

Ekspertene hos AMG har tatt for seg nye M-Klasse. Resultatet heter ML 63 AMG og er den heftigste SUV i serieproduksjon.

Publisert Sist oppdatert

Fra en normalt pustende 6,3-liters V8 motor henter AMG ut 510hk og et maks dreiemoment på 630 Newtonmeter. Heftige, heter egenskapene dette medfører – med akselerasjon til 100 km/t på fem blank og en potensiell toppfart som er elektronisk begrenset til 250 km/t. Hestene er i maks attakk ved 6800 omdreininger, mens dreiemomentet når sin topp ved 5.200.

Sammenlignet med forgjengeren, ML 55 AMG (som ikke var noen sinke - med 347hk og 510 Nm) er hk-antallet økt med 46 prosent og momentet med 23. En 7-trinns AMG Speedshift gearkasse med Direct Select-spaker på rattet overfører kreftene til alle fire hjulene (40-60 foran-bak). Tre forskjellige modus kan velges for å utnytte ressursene best mulig – S for Sport, C for Comfort og M for Manuell.

Aktivt understell

Sportslig AMG hjulopphengning basert på Airmatic gjør at bilen kan holde høy fart i kurver samtidig som retningsstabiliteten er god. Automatisk nivåkontroll senker bilen ved høye hastigheter for å sørge for maksimalt veigrep. God kontakt med asfalten sørger også 19-tommers AMG felger med 295/45 R19 dekk for. Bremsene er selvsagt tilpasset ML 63 AMGs agile egenskaper.

Eksteriøre detaljer avslører at dette ikke er en standard SUV fra hvemsomhelst. Du finner diskret AMG-detaljer rundt hele bilen, som egen grill, aerodynamiske hjelpemidler, skliplater i rustfritt stål, og to blankpolerte doble eksosrør.

Sporty interiør

Interiøret skiller seg ut gjennom AMG sportsseter med nappaskinn og alcantara, sportsratt i skinn med gearhendler, og pedaler i rustfritt stål med gummiinnslag. Instrumentene har røde nåler og speedometerskalaen stopper først på 320.

Aktiv og passiv sikkerhet er viktig i en bil med slike egenskaper. Standardutstyret omfatter derfor PRE-SAFE systemet, aktive nakkestøtter i forsetene, totrinns kollisjonsputer for forsetene, puter hele veien rundt. Etter sin verdenspremiere på IAA i Frankfurt, blir den å finne hos utvalgte forhandlere fra andre kvartal 2006.

Powered by Labrador CMS