Hyundai Kona
Hyundai Kona
Hyundai Kona
Hyundai Kona
Hyundai Kona
Hyundai Kona
Hyundai Kona
Hyundai Kona
Hyundai Kona
Hyundai Kona
Hyundai Kona
Hyundai Kona
Hyundai Kona
Hyundai Kona
Hyundai Kona
Hyundai Kona
Hyundai Kona
Hyundai Kona
Hyundai Kona
Hyundai Kona

Kona på frifot

Egentlig skulle Hyundai vise sin Kona i Milano i dag, med streng sperrefrist klokken 20.00. Her er detaljene.

Publisert Sist oppdatert

Egentlig var det en ugrei følelse. Jeg er bedt om å stille i Milano ved 7-tiden i kveld for å se en helt ny bil, og så må jeg holde meg i skinnet til klokka 8, før jeg får lov til å fortelle dere om den.

Da jeg våknet opp, tolv timer tidligere, var nettet fullt av den. Hjælp, liksom, har jeg tatt feil av en dag. Er jeg kommet for sent?

Svaret er selvfølgelig at bilen ble presentert hjemme i Goyang i går, og Hyundai tror at nettet ikke eksisterer. Og etter at de offisielle koreanske bildene var lagt ut begynte plutselig bildene med tysk-registrerte biler også å flomme utover.

Ved presentasjonen ble det først og fremst lagt vekt på bilens hi-tech design – det er den som skal gi Kona ekstra sjanser i et marked som begynner å bugne av kompakte SUV-er.

Nok en gang gjør med andre ord Hyundai alt de kan ut av superstar-statusen til designsjef Peter Schreyer.

Bilen er åpenbart et ledd i en ny SUV/Crossover offensiv fra Hyundai, og den skal få selskap av en mindre utgave i 2020 og etter det, en som er større enn dagens Santa Fe.

Kona kommer på hjemmemarkedet allerede nå i juni, og til Europa kommer den i august. For eksportmarkedene (inkl. USA) er salgsmålet 150.000 for et helt år.

To turbo-bensinmotorer, på 1 og 1,6 liter der den store vil komme med firehjulsdrift. Med 175 hk fra den store motoren vil Kona sette en ny ytelses-standard for denne klassen. Det kommer også en ny 1,6-liters dieselmotor neste år.

Og vi kan vente en batterielektrisk utgave i løpet av 2018, med en rekkevidde som kommer til å bli oppgitt til 390 km.

Tomas Schmid, Hyundais Europa-sjef som skal ha hovedrollen her i Milano i kveld, sa ved Korea-presentasjonen (de får kjørt seg disse gutta), at Kona vil være et meget viktig element i deres planer om å bli denne verdensdelens største asiatiske bilmerke innen 2021.

Så langt i år er de nummer tre, med meget lav vekst, mens både Toyota og Nissan har en tydelig sterkere vekst. Og mens Hyundai Europa-økte med 2,4 % i årets første kvartal, økte lillebror Kia med 12 %. Med 163.000 biler ligger de bare 4.000 bak sjefen.

Kias versjon av Kona skal forresten hete Stonic, som vi røpet i forrige uke.

Begge disse skal kjempe i et segment som kommer til å nå 2 millioner i Europa neste år, og som mange regner med vil toppe 2,5 millioner om fem år.

Så der har du Kona så langt. Det er fremdeles ting vi ikke vet, og spørsmål vi ikke har fått svar på, men dermed går det an å slappe litt mer av i kveld. Å være klar til sperrefristen klokka 20.00 ble plutselig ikke så viktig.

Kompensasjonen er til stede. Vertskapet har nemlig lagt opp til at vi skal få ta del i showet til DJ Jan Blomqvist. I følge min svært pålitelige kilde, DJ Rankings, er han tysk, gjør «Commercial Dance» og er nummer 21.137 på rankinglista.

Hyundai har tatt jobben med å sammenligne målene på Kona med en del opplagte konkurrenter:

*Mål i millimeter

Hyundai Kona og konkurrenter

Størrelse*

Kona

CX-3

HR-V

C-HR

ASX

XV

Gj.snitt

Lengde

4,165

4,275

4,294

4,360

4,295

4,450

4,335

Bredde

1,800

1,765

1,772

1,795

1,810

1,780

1,784

Høyde

1,550

1,550

1,605

1,565

1,635

1,615

1,594

Akselavst.

2,600

2,570

2,610

2,640

2,670

2,635

2,625

Powered by Labrador CMS