-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Xpeng G6
Skal bidra til firedobling i Norge
Med en aggressivt priset G6 på laget etter sommerferien håper Xpeng å firedoble fra fjorårsvolumet til 3000 biler i år. Halvparten av dem vil være nye G6.
Xpeng har akkurat lansert familiestore G6, og det er ingen tvil om hvem som er hovedkonkurrenten: Tesla Model Y. Og uten av Xpeng-sjef Claes Persson vil røpe eksakt pris, er tonen at den blir svært aggressiv og at salget starter så snart prisen er klar i begynnelsen av mai. De første kundene kan vente å få bilen levert rett etter sommerferien, og «vi får de bilene vi må ha», sier kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen.
Med lengde på 4,73 meter oppleves G6 minst like rommelig inni som nevnte Model Y. Her er plass til langbeinte i et baksete med god sittehøyde over gulvet og mulighet til å stikke føttene under stolene foran. Varme i fire av sitteplassene og kjøling av setene foran står på standardlisten. Men 40/60 delt bakseterygg og ingen skiluke tvinger skiene opp på taket om man er fire i bilen. Bakerst sluker bilen 571 liter bagasje og 1.374 når baksetet ikke er i bruk. G6 trekker inntil 1500 kg tung tilhenger.
(saken fortsetter)
Naturligvis spekker Xpeng bilene så godt opp at valgene kun handler om fargekartet (hvit metallic er standard) og tilhengerfeste. G6 bygges over samme tekniske lest som storebror G9 og interiørets myke materialer oppleves gode å ta på.
Akkurat som Model Y ankommer G6 i en rimelig variant med bakhjulsdrift, 258 hk moto4r og 66 kWt batteripakke. Ladefarten oppgis til 215 kW. Med firehjulsdrift økes motorkraften til 476 hk (190 hk foran og 286 hk bak), batterikapasiteten øker til 87,5 kWt og ladefarten til 280 kW. Uansett lader begge variantene fra 10 til 80 prosent av batterikapasitet på beskjedne 20 min. I bunnen ligger 800 volt batteriteknologi.
Xpeng garanterer nå alle sine biler i sju år/160.000 km.
FAKTA
Xpeng G6 | 2WD/4WD |
Pris fra | Ikke klar |
Motortype | Elektrisk |
Motor 2WD | 258 hk |
Motor AWD | 190 + 258 hk |
Samlet effekt AWD | 476 hk |
Drivlinje | 1A, for-/firehjulsdrift |
0-100 km/t | 6,9 - 4,1 sekunder |
Toppfart | 200 km/t |
Batteri (netto) | 66/87,5 kWt |
Forbruk 100 km | 17,5 - 17,9 kWt |
DC-lading | 215/280 kW |
Ladefart 10-80% | 20 min |
Rekkevidde (WLTP) | 435 - 550 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 473/192/165 cm |
Akselavstand | 279 cm |
Tilhengervekt | 1 500 kg |
Bagasjerom bak | 571-1 374 liter |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |
Kilde: Produsent |