Xpeng G9 er en stor SUV med høye ytelser og ganske aggressivt priset. De første kundebilene er i landet.

PRØVEKJØRT: Xpeng G9

Stor og flott familiebil

Xpeng har så langt hatt en broket reise i Norge, men med SUV-en G9 tydeliggjør det kinesiske elbilmerket et ønske og håp om å bli tatt på alvor av.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i bladet BilAutofil.

Med massasje og kjøling påslått i de deilig, brune skinnsetene, glir jeg nærmest lydløst ut på E18 fra elvebyen Drammen, og i et kort øyeblikk slipper jeg løs 551 hk for å kjenne skyvet når 2360 kg bilvekt akselererer mot lovlig motorveifart.

Xpeng-historien startet trøblete ved at merket famlet seg inn i Norge med et par elbilmodeller, G3 og P7, under dekke av at å kopiere andres designideer (Tesla) må da både være lov og ses på som en ære. Så langt har drøyt 1.400 nordmenn kjørt hjem i en Xpeng.

Første bil i 2018

Inntil Xpeng fikk stablet på plass en egen organisasjon, blant annet med showrom i Bjørvika i Oslo, var forholdene rundt importen ganske turbulent. Og ville den knapt ti år gamle produsenten med hovedkontor i Guangzhou og første billansering så sent som i 2018 i det hele tatt overleve i møte med verdens bilgiganter?

Det første svaret på at Xpeng har en framtid forelå på Oslo Motor Show i fjor høst i form av nevnte G9, en i utgangspunktet diger og nesten fem meter lang SUV. Selv om den var inspirert av andre kjente merkevarer, var den ikke noen kopi, og vist med madrass i bagasjerommet ønsket Xpeng å bevise at bilen både laster det meste og er tilstrekkelig stor til å overnatte i.

Samarbeider med VW

Det andre svaret forelå nylig da det ble kjent at Volkswagen har investert sju milliarder kroner i en partneravtale med Xpeng for å styrke posisjonen i Kina.

Tung markedsføring og et knippe prøveskiltregistrerte G9 har de siste månedene rullet landet rundt for å venne bilkjøpere til at de ikke må overse Xpeng G9 når en stor, elektrisk SUV står på handlelisten - enten den er europeisk eller kinesisk.

Kraftfull

I G9 er det meste på plass. Et flott interiør det oser premium av, to-kammer luftfjæring og 551 hestekrefter/717 Nm sendt til alle fire hjulene med 238 hk til forhjulene og 313 hk til bakhjulene hvilket betyr 100 km/t-sprint på 3,9 sekunder. 800 volt teknologi a la Porsche/Audi, Hyundai og Kia sørger for lading av den 98 kWt store batteripakken fra 10 til 80 prosent på cirka 20 minutter. 100 km ny rekkevidde lades på fem minutter og fulladet byr G9 på 520 km WLTP-rekkevidde.

100 km ny rekkevidde lades på fem minutter og fulladet byr G9 på 520 km WLTP-rekkevidde

V2L-uttaket yter 3,3 kW som er kjekt å ha tilgang til der strømleverandøren ikke tok kostnaden med å strekke kabel. Selvfølgelig trekker G9 tilhenger med inntil 1,5 tonn totalvekt som kobles til et elektrisk utfellbart tilhengerfeste, og de rammeløse dørene med skjulte håndtak lukkes naturligvis elektrisk slik det bør være uten ekstra kostnad i en premium bil. Varme i rattet har den også.

Innholdsrik

Lakkpakker koster ekstra, men tilvalgspakken priset til 40.000 kroners inkluderes inntil videre i prisen. Pakken inneholder blant annet nevnte setemassasje i nappaskinnseter (ikke noe veganskinn her, nei) som også inkluderer to sitteplasser i baksetet, beinstøttejustering, lårstøtte i baksetet, Dynaudio-anlegg og Dolby Atmos. De som ønsker å bruke bilen til overnatting må ut med 8000 kroner ekstra om det krysses av for «sovepakke».

Xpeng legger ikke skjul på at her skal det ikke bare spises kake med kinesiske konkurrenter som BYD, Hongqi, Nio og Voyah, men også med Audi, BMW, Mercedes-Benz, Volvo – og ikke minst svensk/kinesiske Polestar og Zeekr.

Tiden vil vise hvordan kampen ender i et bilmarked hvor renteøkningen er i ferd med å oversvømme bruktmarkedet med store og kostbare elbiler.

Premium

Uansett viser Xpeng G9 hvor raskt kinesisk bilindustri har lært å bygge flotte biler. For inne i bilen etterlater for mange ukjente og unge merket et inntrykk av at de har bygd biler siden tidenes litt utpå dagen, at premium er noe de behersker til hyggelige priser samtidig som G9 er proppet med lidar-/radar-/sensortrafikkovervåking- og selvkjøringsteknologi langt forut for europeisk lovgivning. Bare i sidespeilene og helt i bakkant av forskjermene ser jeg tre kameraer på hver side av bilen.

Xpeng legger ikke skjul på at her skal det ikke bare spises kake med kinesiske konkurrenter som BYD, Hongqi, Nio og Voyah, men også med Audi, BMW, Mercedes-Benz, Volvo – og ikke minst svensk/kinesiske Polestar og Zeekr

Når baksetet flatpakkes utvides bagasjerommet fra 660 til 1.576 liter. G9 leveres foreløpig ikke med skiluke og har 40/60 delt baksete. 71 liter frunk gir plass til både ladekabler, spylervæske og annet som ofte ligger løst bak i bilen om man ikke velger å legge det i rommet under bagasjeromsgulvet.

Flytende skjermer

I likhet med flere nye biler er det ikke en knapp på midtkonsollen, kun et stort rom og ladeplass til to telefoner. Her er ingen startknapp, kun å sette seg inn å kjøre. En «flytende» instrumentskjerm inneholder det mest nødvendige av kjøreinformasjon, mens en stor, horisontalt montert infotainmentskjerm henger sammen med en tilsvarende passasjerskjerm hvis innhold ikke er synlig fra førerplass.

Flere med meg har rettet generell kritikk mot skjermbetjening av viktige funksjoner i nye biler. G9 er intet unntak og følger bilindustritrenden, men kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen i Xpeng mener at stemmestyring løser utfordringen.

Xpeng har brukt de siste månedene til å teste ut programvaren i bilen. Eksempelvis sliter mange kinesiske produsenter med DAB-teknologien, og i den kinesiske varianten av G9 fungerte radiotilgangen langt fra optimalt.

Tre utgaver blir tilgjengelig:

* Standard har kun bakhjulsdrift, 313 hk, 78,2 kWt batteripakke og inntil 460 km rekkevidde. Pris: 536.588 kroner

* Lang rekkevidde med bakhjulsdrift, 313 hk motor, 98 kWt batteripakke og inntil 570 km rekkevidde. Pris: 606.300 kroner.

* AWD Performance har firehjulsdrift, 551 hk i samlet motorytelse, 98 kWt batteripakke og inntil 520 km rekkevidde. Pris: 677.925 kroner.

De første G9 kundebilene ventes til Norge i september. Merkevarens styrke avgjør suksess eller ikke.

OPPSUMMERT

Stor, flott, kraftfull og svært interessant SUV spekket med utstyr og aggressivt priset, særlig målt mot europeiske konkurrenter.

Xpeng G9 LR AWD Performance

Pris fra*Kr. 536 588
Pris testbil*Kr. 677 925
MotortypeElektrisk
Motor foran238 hk/287 Nm
Motor bak313 hk/430 Nm
Samlet ytelse551 hk/717 Nm
Drivlinje1A, firehjulsdrift
0-100 km/t3,9 sekuner
Toppfart200 km/t
Batteri98 kWt
Lading DC/AC300/11 kW
Ladefart 10-80%Ca 20 min
Strømforbruk 100 km21,3 kWt
Rekkevidde (WLTP)520 km
V2L/230V3,3 kW
Dimensjoner (L/B/H)489/194/167 cm
Akselavstand300 cm
Bilvekt2 360 kg
Nyttelast450 kg
Bakkeklaring14,5 cm
Tilhengervekt1 500 kg
Bagasjerom foran71 liter
Bagasjerom bak660 - 1 576 liter
Garanti/km7 år/160 000 km
Batterigaranti/km8 år/160 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAPIkke testet
Kilde: Produsent/OFV *Lev Oslo

Xpeng G9 hevder seg godt målt mot de store, kinesiske elbilene.
Så stor at det går an å sove i bilen.
G9 blir Xpengs viktigste modell i Norge.
Xpeng er for mange fortsatt et ganske ukjent merke.
Speil med to kameraer.
Oser premium av dette interiøret.
Liten, men stor nok instrumentskjerm.
Forsete med leggstøtte.
Både varme og kjøling i baksetet.
Nær 1.600 liter lasteplass med flatpakket baksete.
Forseggjorte dørpaneler.
Dynaudio-anlegg.
Fine interiørdetaljer.
Passasjerstolen foran kan reguleres fra baksetet.
Dynaudio leverer lydanlegget.
71 liter frunk med god plass til ladekablene.
Powered by Labrador CMS