-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
På plass i Norge:
Zeekr utvider nedslagsfeltet
Etter å ha vært lansert i Norge er nå Zeekr endelig offisielt lansert i Norge. Og fra en forhandler er de nå oppe i tre, med klare planer om tre til.
Vi har fortalt om Zeekr noen ganger. Kanskje litt for ofte i forhold til størrelsen, men har man et favorittmerke, så har man et favorittmerke
Og Zeeker er langt der oppe i favorittklassen min. Ikke minst fordi de, sammenlignet med sine brødre Polestar og Lynk & Co., oppfører seg skikkelig på det økonomiske området også.
Ikke noe av det tullet som har gitt Polestar trøbbel med børsen (og forårsaket et sjefsskifte) og har holdt seg unna slike problemer som nå gjør at Lynk og Co må overgi egen kontroll til Zeekr.
Zeekr overtar 51 % av aksjene i Lynk & Co.
Offisiell forklaring: for å unngå overlapping av produkter.
Håpet på svar
Det var sånne ting jeg hadde håpet å få litt mere greie på da en topptung Zeekr-gjeng landet på Vulkan i Oslo for å skyte det virkelige startskuddet for merket i Norge.
Men jeg burde jo ha regnet med det.
Chief Commercial Officer, Zeekr Europe, Lothar Schupet, kunne selvfølgelig ikke snakke om annet enn sin merkevare, overordnede detaljer måtte andre svare på.
Ikke en gang spørsmål om vi kunne regne med å finne Lynk & Co på samme forhandlergulv som Zeekr i fremtiden, kunne han kommentere.
Hadde jeg presset ham enda mer, hadde han selvfølgelig trukket børssensitive-informasjoner-kortet.
Det er ikke alltid lett å formidle nyheter, nei, med mindre man lager dem selv, kanskje?
Så hvorfor jeg trodde jeg skulle få svar på hvorfor de satte i gang rekruttering av norske mannskaper for nøyaktig ett år siden, og så bråstoppet hele prosessen, skjønner jeg heller ikke.
Men hva jeg ikke hadde ventet, var at han svarte som om noe slikt ikke hadde skjedd.
Tre norske forhandlere
Vi fikk i det minste konkrete informasjoner om tre norske forhandlere.
Premium Cars Stor Oslo er kjent fra tidligere, Frydenbø i Bergen og Nardo i Trondheim ble bekreftet nå.
Ikke veldig overraskende.
Begge steder kan Zeekr-bilen snakke svensk med kinesisk aksent med sine Volvo- og Polestar-kammerater.
Neste år gang du regne med at Zeekr også er på plass i Stavanger, Ålesund og Kristiansand.
Tilgjengelige biler og priser og ganske mye mer fikk du greie på da vi fortalte at nå var Zeekr lansert, bare ikke offisielt.
Men det vi ikke var fortalt, var den eneste virkelige nyheten av verdi jeg fikk ut av denne presentasjonen.
Topp restaurant i Göteborg
Da det ble klart at de skulle bygges hotell på Geely Campus i Gøteborg, tok en rekke av Geelys ansatte initiativ til at her måtte de få Nord-Europas beste Kina-restaurant.
De kontaktet venner og kjente hjemme, og sendte delegasjoner og store smakspaneler for å orientere seg og kom tilbake med mannskap, utstyr og menyer som påstås å være helt hinsides bra.
Etablissementet heter Fei og ligger i 10. etasje med utsikt over elven inn over Gøteborg sentrum.
Da får det ikke hjelpe at stedet ligger ganske langt unna den delen av Gøteborg du ønsker å oppholde deg etter kontortid – du får heller gå og legge deg litt tidlig da.
Fei må forresten være et av de vakreste ordene i verden. Det er et unisexord og kan bety «å fly, rask, velduftende, vakker, bevinget og lojal» og i overført betydning formidler ordet intelligens og ydmykhet.
Stordalen står bak
Hotellet drives av – bombe! – Stordalen og Strawberry.
En – ikke nyhet kanskje, men gledelig beskjed: Stefan Sielaff, designsjefen som mente vi hadde kjent hverandre i mange tiår (ikke så vanskelig det, i vår alder,) kommenterte sin Zeekr Mix mini-van – og en av mine absolutte favoritter, uansett merke.
Bilen som er designet 200 meter unna Fei er åpenbart ikke øremerket Europa – foreløpig i hvert fall.
(Den første nye modellen du kommer til å høre om den 16. desember (følg med her) er noe helt annet).
– Men, sa Sielaff. – Jeg er helt overbevist om at den vil bli en stor suksess i Europa og passe glimrende inn i mange markeder. Men det er ingen som spør meg.
Jeg håper de lytter, uten å måtte spørre først. Han har veldig ofte hatt rett.