-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Alternativ til Smart
Spansk minimalist på strøm
Egentlig ville de som står bak nystartede Liux bygge en sportsbil. Animal het den. Ikke en grotesk, rå en, men en sånn med 200 km/t. Så fikk de dårlig samvittighet, tenkte på planeten, og viser oss Geko isteden.
Spanjoler denne gangen, som først presenterte oss for det de egentlig hadde planlagt, men bråsnudde og dukker opp med noe som mange av oss ser på som en mulig storby-løsning.
I hvert fall gjør den italienske importøren av Smart det. Han viste den nye kina-Smarten i Milano under Møbelmesse-uken, og etterlyste under stor oppmerksomhet en ny Smart Fortwo – som han altså ikke kommer til å få, fordi Smart også er en merkevare som lider av oppblåsthet.
Kanskje vår italienske venn skal se litt nærmere på Geko, for den er på mange måter en moderne, liten Smart, med sin lengde på 2,70 – omtrent som den opprinnelige Fortwo, og med 1,50 meters bredde som er 15 cm mindre enn originalen.
Slike femten centimeter er det som betyr noe i bytrafikken. Det er bredden som teller, lengden spiller ingen rolle når det gjelder fremkommelighet – ikke høyden heller. Men bredden. Det er utrolig hvor mange hull som er cirka 15 cm for smale når man kjører en vanlig bil.
Geko er, som man ser av bildene, en ganske tiltalende design, og det burde være rimelig plass til to der inne. Utenpå ser man antydninger til karbon i karosseri-platene – bortsett fra at det er lin.
Karosseriet er bygget opp av et bionedbrytbart materiale med naturfiber som styrkende element, og også som dekorativt.
Med slike mål, og en vekt på bare 550 kg (kanskje ikke rørende lettvekt) og med en drivlinje som denne byr på, blir kjøretøyet klasset som en L7, og slipper unna en del formaliteter.
Motoren er på 15 kW hvilket skulle holde til 100 km/t. Med batterikapasitet på 13 kWt skal den kunne klare 150 km, men batteriavdelingen er modultenkt slik at man kan fylle opp med en eller to ekstra 13 kWt moduler his man absolutt vil fra Trondheim til nesten Oslo med en slik.
Liux, som ble startet så nylig som i 2021, lover oss smart produksjon, med store komponenter og omfattende bruk av 3D-printing.
Så, når de får denne på luften i løpet av året (bank i bordet), blir det kanskje tid for Animal igjen?
Og kanskje en glad italiensk importør?