-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Ingen skreller så godt som Karmann
Den er ikke mange uker gammel, den nye Mercedes C-klasse SportCoupé. Noen bombe er det heller ikke at Mecedes-Benz har en tendens til å kutte taket av sine coupéer og lage cabrioleter av dem. Men litt utenfor løypa var det at det var Karmann som skulle få lov til å vise hvordan.
Foto: Rune Baashus

Nå må du ikke tro at det er Mercedes som gjør alt arbeidet på egne biler. På en bil som Smart ble nesten hele ingeniør-arbeidet gjort utenfor huset, noen av coupéene blir bygget av andre enn Daimler-Benz, og når det gjelder for eksempel cabrioleter overlater Mercedes ofte både konstruksjon- og bygge-arbeidet til spesialister som Karmann.
Derfor er det ikke spesielt overraskende at Karmann skal bygge C Klasse cabrioleten (dersom det blir noen slik, saken er enda ikke offisiell), men det er uventet at en slik studie dukker opp andre steder enn hjemme hos Mercedes selv.
I hvert fall avduket 100-åringen Wilhelm Karmann GmbH en cabriolet-studie på C-Klasse SportCoupé. Den er, forteller folket på Osnabrück-bedriften, utviklet i huset, med sterkt vekt på å beholde de iøynefallende linjene fra originalen. Soft-topen er også utviklet av Karmann, den elektro-hydrauliske betjeningen av den er Karmanns. Og en-hånds betjeningen er noe de er svært stolte av.
Siden prosjektet ikke er offisielt kan de enda ikke si noe om når bilen kommer på luften, men de forteller jo gjerne at deres 7000 arbeidere over store deler av verden bygge biler og systemer, ikke bare for Mercedes-Benz, men også for Audi, BMW, Jaguar, Land Rover, Renault og Volkswagen – blant andre. At de har levert flere enn 3 millioner komplette biler på femti år, og at deres første bil var en Dürkopp fra 1902.
Selv synes vi kanskje at deres beste innsats var at de allerede i 1908 produserte en egenutviklet Opel Coupé som de kalte Stadt (eller City) coupé. Snakk om å være forut for sin tid.
Om Mercedesen var vellykket? Selvfølgelig – det er lenge siden Karmann har levert noen åpenbare tragedier.