Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana

Spansk Superbil til Geneve

Alltid moro i Geneve når de fullstendig ukjente idealistene dukker opp med drømmen sin. I år kommer Josep Rubau og kompisene hans til å dukke opp med sin Tramontana.

Publisert Sist oppdatert

Oppskriften er grei, superindividualistisk to-seter med V12 i hekken og ytelse så det holder. Pluss en pris som gjør deg viktig når du sitter bak rattet. I dette tilfellet, ca. 500.000 Euro.

Hovedpersonen bak, Josep Rubau er ikke fullstendig ukjent med eksklusive bygg. Han ble uteksaminert som designer fra prestisjeskolen Royal College of Art, London, i 1996, gikk til Volkswagen, der han blant annet gjorde konseptbilen Beetle Dune (med V5 motor!) fra Detroit 2000.

Men han ville gjøre noe selv, det fikk han også Xavi Lopez, en kollega fra VW med bakgrunn fra Audi, Lamborghini og BMW, spesialist på 3D modellering, til å ville. Så sammen reiste de hjem til Catalonia, der de koblet seg opp mot Tramontana, et lite firma som er spesialister på kalibrering og kontroll av maskinverktøy.

Sammen ønsker de å gjenskape auraen rundt klassiske spanske merker som Hispano Suiza og Pegaso, og det gjør de med en bil som de planlegger å bygge 12 stykker av, og som de skal vise for første gang i Geneve (og nesten for første gang, på BilNorges sider).

Et kraftig aluminiumchassis bærer en BMW V12 motor bak, og har plass til to personer i tandem-posisjon. Dette er ikke det eneste som bringer tankene hen på en jet-jager, liftinntakene i sidene er et annet element som er hentet derfra. Karosseriet er bygget i kullfiber, med et par luksus-pregede intarzia-elementer i tre eller børstet stål.

Utformingen av det som syns kan i stor grad bestemmes av kunden, skulle bare mangle når han betaler 4 millioner kroner, men de aerodynamiske egenskapene og vekten må det ikke rotes med. Bilen veier forresten så lite som 950 kg, på tross av at det er bygget inn hele 8 deformerbare soner i den bærende strukturen.

Bilen har en akselavstand på 3050mm og måler 4900x2000x1200mm, og motoren yter i grunnutgaven ca. 500 hk. Dermed vil man kunne nå 100 på 4 og være i nærheten av 350 km/t før motoren får pusteproblemer.

Det skulle ikke forundre oss om herrene Lopez og Rubau faktisk fant 12 villige kunder.

Powered by Labrador CMS