-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Lotus med ny 11
Lamborghini kaller sin nyeste modell Superleggera. Superlett betyr det. De burde hilse på den nye Lotus 2-11. Den veier 670 kg.
Helt fra Lotus første år har lav vekt vært et varemerke. Det er noe de fortsetter med. På Genève-utstillingen i dag presenterte de en helt ny modell, oppkalt etter sin gamle Eleven – kjent fra Le Mans og klubbracing, og en og annen landeveis-utskeielse.
2-Eleven er en ny gjentakelse av den legendariske Lotussjefen, Colin Chapmans evige credo: Performance from Lightweight. Den gamle Eleven var vel det beste eksempel på det, selv med en 1100 ccm Coventry Climax motor, kjørte den ringer rundt større og tyngre 2-litere.
Nå er ikke den nye Eleven akkurat beskjeden i hestekraftavdelingen heller. Den har en kompressormatet 1,8 liter som yter litt over 250 hk. Sammen med den lave vekten har den en ytelse som Formel 1-bilene fra 60-årene. Det burde holde for de fleste. I tillegg har den selvfølgelig kjøreegenskaper som man bare kunne drømme om den gang Jim Clark vant Grand Prix løp for Lotus.
Bilen skal leveres i to utgaver. En for landeveien, med Storbritannias unike en-og-en godkjennelse. Den er med andre ord ikke typegodkjent for Europa (ennå). Den andre utgaven blir en ren banebil som blant annet får en annen aerodynamikk-pakke med vinge bak og splitter foran som øker marktrykket formidabelt.
Bilen er bygget på chassiset fra Elise, med noen sikkerhetsdetaljer i tillegg. For eksempel en sekspunkts veltebøyle med fester for beltene.
Karosseriet er fjærlett, 40 kg, og fremstilt av kompositer. Delene er boltet på så de er enkle å bytte ut når du har vært borti noe. Enorme bremser og støtdempere fra Öhlin forteller om baneambisjoner.
Og den nye Lotus-sjefen, Mike Kimberley (som også var sjef for Lotus for en ti års tid siden, men som etterpå har vært både hos Lamborghini og Proton og GM) forteller om bilen at dette er en modell som tar oss tilbake til røttene. Og det gjør den helt ekstremt. Dette er den beste klubbraceren du kan ta ut på en bane, dersom du ønsker å ha en bil du kan stelle med selv. Og etter en dag der, fenomenalt kjapt og kontrollerbart, hekter du på lys og skilter og kjører fornøyd hjem – med den samme bilen.
Akkurat som i 60-årene.
Men tilbake til Superleggera. Noen stander bortenfor står altså Lamborghini og er superstolte av sin nye Gallardo Superleggera. 100 kg har de klart å skrelle av den, slik at den nå er nede på 1330 kg. 530 hk riktignok, slik at vekt/hk forholdet blir omtrent likt for disse to bilene. Men hva tror du er morsomst å hive rundt? 670 kg, eller dobbelt så mye?
Superleggera liksom