-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hull i Rolls-taket
EDAG er en av verdens ledende uavhengige konsulenter innen bilkonstruksjon. Man skulle tro de hadde noe bedre å gjøre enn å bruke boks-åpneren på en Phantom.
Multikunstner
EDAG er alltid til stede på Genève-utstillingen. De ønsker å fortelle så mange som mulig at de er verdens største uavhengige utviklingspartner for bilindustrien.
De utvikler og eventuelt bygger komplette biler, eller bare løsninger. De blir satt på spesialoppgaver som enten er spesielt vanskelige eller som må løses innen i forgårs.
De utvikler en liten komponent, eller de konstruerer hele fabrikken for deg. Og de må holde tett med alt de gjør. I denne bransjen er det diskresjon som gjelder.
I 17 land over hele kloden finner du EDAGs kontorer. 5.200 spesialister sysselsetter de, og i fjor omsatte de for 650 millioner Euro.
Derfor hadde vi kanskje ventet noe mer enn en Rolls-Royce Phantom med hull i taket.
Komfort
Grunnen til at de hadde valgt å vise frem denne jobben var at nå skulle ting dreie seg om komfort.
Og med i komfort-pakken er det aller meste av det du finner i en Standard Rolls, men fremdeles må du bøye deg litt for å stige inn i baksetet, eller ta av deg hatten, dersom du kommer fra Ascot.
Phantom er med andre ord en typisk sportsvogn etter den gamle Lady-definisjonen som sa at alt man ikke kunne spasere gjennom uten å ta av seg flosshatten, var en sportsbil.
Nå kan man i hvert fall gå gjennom halve bilen uten å slå av flossen, så hva blir da EDAG-utgaven? Halvsportslig?
Ingeniørkunst
De har nemlig brukt vinkelsliperen og kuttet ut et stort stykke av taket, over høyre bakdør. Og ikke bare av taket, de har samtidig måttet fjerne en vesentlig del av den bærende space-framen i aluminium også, så her kommer EDAGs ingeniørkunster inn.
De har forsterket på alle sider, unntagen østover, med stålbjelker. Den mest seriøse av dem går på langs, der luken er hengslet, og inneholder også en rekke el-, hydraulikk- og infotainment-forsyninger.
Motorene som gjør at luken løftes ligger også der. Det er verdt å merke seg at lokket løftes uavhengig av døren – dersom det regner behøver ikke sjåføren trykke på knotten, og det blir ikke våtere enn vanlig der inne.
God som ny
EDAG sier at dette ikke har gått ut over hverken stivheten eller støynivået, selv om de holder vektøkningen for seg selv. Det vi imidlertid kunne fastslå selv var at arbeidet som var gjort på interiøret var aldeles praktfullt.
Det var benyttet de originale materialene, man skulle tro de var den samme kua og de samme vedkubbene som hadde levert råvarene både til original-interiøret og til de nye komponentene.
Men, allikevel, det var litt underlig å vise et hull i taket når du ellers jobber med de mest cutting edge bilkonstruksjonene man kan tenke seg.