-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Bilansvarlig
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
Think kunne blitt Fisker
Da jeg spurte Henrik Fisker hva han syntes om den nye, store Think, hadde han ingen mening. Diplomat: Han var blant dem som ble spurt om å lage et forslag.
På egne ben
Etter at Henrik Fisker, egentlig dansk, var ferdig utdannet designer på Art Center i California, ble han der.
Han jobbet blant annet på BMWs store designsenter der, og jobbet for Fords Advanced Design og hadde en periode ansvaret for Aston Martin. Men da det ble snakk om å flytte til England, hoppet han av og begynte for seg selv (Les mer her).
Først med Fisker Coachbuilding, der han viste to egne modeller basert på stor Mercedes og stor BMW (han har alltid vært interessert i litt luksus), Tramonto og Latigo het de, og det ble bygget en ganske kort serie av dem hos Stola i Torino.
Flere oppdrag
Så designet han den tyske Artega, som nå er rett rundt hjørnet, bilen er klar og fabrikken er nesten klar.
Og så ble han åpenbart kontaktet av Think da de skulle utvikle sin idé om en stor el-bil. Og akkurat da begynte bransjen å høre og Henrik Fiskers egen plug-in hybrid.
Det ble ikke noe av Th!nk-jobben, den gikk som kjent til Porsche, men det ble definitivt noe av hans eget prosjekt.
Karma
Karma (hvor California kan man bli?) døpte han den store, luksuriøse fire-dørs sportslimousinen, og den ble vist for første gang i Detroit i år.
Nå har han tatt den med til Europa og til Genève-utstillingen, ikke minst for å demonstrere bilens Q Drive, utviklet av samarbeidspartneren Quantum Technologies.
En liten forbrenningsmotor skaffer strøm til en avansert litium batteripakke, som imidlertid også kan lades rett fra veggen. Uten hjelp fra forbrenningsmotoren kan altså California-eliten kjøre eksosfritt nesten 100 km – og mange kjører vel ikke mer hver dag. Dermed praktiserer man antakelig God Karma, hvilket burde gi visse garantier om lykkelig reinkarnasjon.
Fullsize
Bilen selv forteller ikke akkurat om mager pragmatisme. Den er forholdsvis overveldende, lang som en CLS, bred som en 7-serie og høy som en 911. Med masse aluminium både i struktur og karosseri.
Vekten glemte jeg å spørre om, men i beskrivelsen står det om en mulig toppfart på over 200 km/t og 0-100 på 6 sekunder.
Karma skal bygges av et nytt firma, Fisker Automotive som, forteller han begeistret nettopp har fått en runde-to med multi-million finansiering.
Kleiner Perkins Caufield & Byers er det imponerende navnet på venture-kapital selskapet som står bak. De har nå helt klare planer om å få produksjonen i gang i 4. kvartal neste år. Fabrikken skal kunne få en kapasitet på 15.000 biler pr. år og prisen er satt til $ 80.000.
De tar allerede opp bestilling på det første 99. De skal nemlig signeres av Henrik Fisker personlig!