-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Sønn av Crossblade
Noen som husker Smart Crossblade? Noen ble solgt billig i Norge. Nå kommer sønnen.
Daimler har et lite posisjoneringsproblem nå. De skal jo samarbeide med Renault om småbiler, og de småbilene skal være magre. Både med hensyn til størrelse og pris. Så for at de ikke skal konkurrere med Smart, må smart jekkes opp litt.
Så den nye oppskriften er: Smart = elektrisk og premium.
Første eksempel får vi når den nye Forspeed avdukes i Genève i morgen. En upmarket el-bil for to, med en ytelse på 30 kW, der man kan trykke på en knapp og få 5 kW ekstra i en kort periode.
I datatall betyr det 5,5 sekunder til 60 km/t og at den når 120 km/t i løpet av formiddagen. Det skal ikke mye slik kjøring til før rekkevidden blir litt mindre enn den angitte 135 km.
Men det tar bare 45 minutter å hurtiglade, det vil si fylle 80 prosent av de 16,5 kWh batteriene.
Vannavstøtende
Men glem det, dette er første og fremst en designstudie som vel kan karakteriseres som forholdsvis roadster. Uten tak og sidevinduer og men minimale frontruter grenser den tett innpå gamle Crossblade – men den manglet også dører, slik at enda våtere var godt mulig der.
Forspeed har imidlertid en ny overflate som høres interessant ut: vannavstøtende, sier de. Samtidig skal aerodynamikken sørge for å holde regnet unna de som sitter inni. I hvert fall så lenge man kjører.
LES: Vår prøvekjøring av Smart Electric i New York
Siden dette er et designkonsept, blir den selvfølgelig omtalt litt pompøst:
”Bilen bringer den puristiske sportsligheten helt til ytterkant og er formelt forløperen til en ny bevissthet rundt mobilitet” er omtrent det Gordon Wagener, Daimlers designkeiser, sier.
Hva i all verden var Crossblade da, da den kom i 2002? Bortsett fra el-drift var den vel enda mer cutting edge enn denne her?