-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tallerken, 60 år etter
Touring, karosserispesialisten fra Milano, kom godt ut av det. Deres nye Disco Volante, 60 år etter, kunne lett blitt en retro-katastrofe. I stedet var den ganske forfriskende.
Jeg har tidligere vært inne på at for 50-60 år siden visste man ikke så mye om sidevindsfølsomhet, aerodynamisk stabilitet eller marktrykk som man vet i dag.
Det eneste man egentlig gjorde i vindtunneler, var å måle luftmotstanden – og det er egentlig bare en firedel av hele historien.
Touring, med tilnavnet Superleggera, fordi de bygde så lette konstruksjoner, har et eksellent eksempel på akkurat det.
LES OGSÅ: Disco Volante boomeranger
Deres Disco Volante fra 1952 ble bygget ut fra en forestilling om at denne ville være «ufølsom for vind» (underforstått fra alle kanter). Derfor var den formet som to tallerkener som lå mot hverandre.
Her skulle luftmotstand være minimal og sidevind skulle bare feie forbi. Med dagens kunnskap er det lett å se hvor katastrofalt høye løftekrefter som kan opptre på dette karosseriet, synd at det aldri er blitt målt seriøst.
Men allikevel var fasongen så spesiell at bilen har satt merke etter seg, i hvert fall som design. I bilsporten er sporene magrere, på tross av at det som lå under, en Alfa Romeo 1900 C, men med masse vekt fjernet, burde gitt den visse muligheter.
Det eneste sporet den har satt etter seg var at Alfa valgte den som utgangspunkt da de fikk laget en bronsestatue til 100-årsjubileet for to år siden.
Og nå fikk vi en ny hilsen i Genève. De hentet frem de gamle tegningene fra arkivet, fikk hentet en ny 8C Competizione og ble inspirert. Resultatet var på mange måter en typisk Touring. Både diskret og elegant, men samtidig ganske utfordrende.
Riktignok ble designerne lett hemmet av at ikke bare ble mekanikken fra 8C (4,7-liters V8 motor på 450 hk – bl.a.) brukt. Man benyttet også de harde punktene fra den bærende konstruksjonen, så egentlig er dette blitt en 8C med et annet karosseri.
Da de bygget den opprinnelige Disco Volante hadde de mye større frihet - noe den nydelige rør-rammen, med rør tynne som spagetti, som bar hele karosseriet, var ett eksempel på. Noen lignende fant vi ikke i 2012.
Men håndverket er allikevel på plass. På tross av CAD-metoder og moderne karbon-baserte materialer.
Karosseriet er imidlertid stort sett i aluminium – både der og i interiøret finner man svært mye godt, gammeldags håndverk. De forteller at det ligger 4000 arbeidstimer i hver bil.
Det er et godt grunnlag for den kalkylen du må gjennom dersom du kommer med en 8C Competizione donorbil til «fabrikken» i Rho.
Åtte måneder vil det ta dem å forme dem om fra originalen (ikke ille den heller) til en Disco Volante. De lover deg 292 km/t og 4,2 til 100 – hvis det også er av interesse.
Synes du det er i sterkeste laget, å bygge om en sjeldenhet som 8C Comp., tar Touring fremdeles i mot bestillinger på sin Bentley Continental Flying Star.
Forbedret, faktisk, siden debuten i 2010. Nå åpner nemlig den store bakluken kjappere og mer presist, takket være et nytt gearsett.
Godt å vite at det stadig skjer forbedringer.