-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Nytt SsangYong-konsept
Koreanske SsangYong var inne i en skikkelig konseptbil-stim for et par år siden. Nå er de på gang igjen.
Det blir litt som å rope ulv dette her. I 2011 og 2012 stilte SsangYong med ganske spennende konseptbiler på bilutstillinger i Europa. SUT og XUV og XIV og hva de het for noe alle sammen.
Noen av dem var riktig lovende, og noen var tegnet av de virkelig gode, som Giugiaro og IDEA i Torino, men ikke har vi sett spor av dem i produksjon, og vi kan vel heller ikke påstå at SsangYong har klart å fjerne inntrykket av å ha noen av de schtøggeste bilene på markedet.
SE OGSÅ: e-XIV
Det var imidlertid to gode SsangYong-nyheter i Genève i år. Den ene kan vi håpe på blir virkelig, nemlig at importøren tror det blir mulig å registrere dem som varebiler igjen, og at det derfor kan bli litt større aktivitet rundt merket igjen – her i Norge.
Og den nye Korandoen hadde faktisk fått en del åpenbare forbedringer.
Kreative løsninger
Den andre gode nyheten vet jeg derimot ikke om vi tør tro på. Den het XLV (som står for – hold dere fast – eXciting smart Lifestyle Vehicle) og er en konseptbil som har klart å pakke 2+2+2+1 seter inn i noe som bare er et par fingerbredder lenger enn en Tucson.
Det er en litt morsom behandling av taket på denne designen, matt svart og supertynne svarte A-stolper og ingen B-stolpe gjør at det er nesten bare de kraftige bakerste stolpene som antyder noe om overbygningen.
Taket er for øvrig bygget av en glasstype der man selv kan begrense gjennomsiktbarheten.
Sammen med de enorme dørene, hengslet i bakkant de der bak, er hele bilen åpen som et leskur, med alle dørene åpne.
Det er mye godt å si om denne bilen, den har en visuell blanding av robust og dynamisk, og det er en ganske god behandling av de store panelene her. Kjedelig kan man i hvert fall ikke kalle den.
Mener alvor
Samtidig er det et eller annet med fronten som også harmonerer med noen av de tidligere konseptbilene. Det kan tyde på at SsangYong på alvor er på jakt etter et nytt formspråk. Man er ikke såpass konsekvent med frontal-uttrykket hvis man ikke mener alvor.
Yoo-il Lee, SsangYong-sjefen himself, sa da også at XLV, deres forslag til en B-segment SUV, er en av produsentens viktige strategiske modeller for å bygge opp under den fremtidige veksten. Han antydet med andre ord at vi bør ta den på alvor.
Vi skal kanskje også ta på alvor at under panseret ligger SsangYongs oppskrift på hybrid: 1,6-liters diesel, 10 kW elmotor, 500 Wh Li-ion batteri og det de påstår er 10 prosent lavere utslipp enn hva konkurrentene har oppnådd. Uten at jeg akkurat kan si hvem som er konkurrenter til konseptbilen XLV.
Kanskje de nå opprettholder tempoet fra forrige presentasjonsstrøm, slik at vi får en ny konseptbil i Paris til høsten?