-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Remarketing & Fleet
-
Hyundai Motor Norway:
Fleet Manager
-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Familiefrakter fra Toyota
Dette er nok pragmatikernes førstevalg; Toyota Proace Verso har plass til mange, mye og litt til, med opptil ni seter.
Er dette endelig en fullverdig erstatter til Hiace? Den første generasjonen Proace ble ikke akkurat mottatt med stormende jubel blant trofaste Hiace-kunder – men denne gang har Toyota fått bidra langt mer i utviklingen av sin nye varebil enn hva tilfellet var for forrige Proace.
Den bygges riktignok fortsatt sammen med PSA – Peugeot og Citroën har hver sin variant – men siden Toyota nå har vært med i utviklingsfasen fra første stund, kan man endelig påstå at dette er den faktiske Hiace-etterfølgeren.
Det betyr derimot ikke at Proace kun blir et valg for håndverkere og andre kundegrupper med varebil-behov.
For i Verso-utgave kan nemlig Proace leveres som ni-seter.
Mange sete-muligheter
Som ni-seter i «Shuttle»-varianten – tre seterader med tre sitteplasser i hver – blir nok ikke forsetene særlig komfortable, men flere konfigurasjoner er tilgjengelig.
Family, for eksempel, med åtte seter: To foran, tre pluss tre bak. Eller hva med VIP; hvor spesielt seks-seteren kan være familiens drømmebil? Fortsatt tre seterader, men nå med to individuelle stoler i hver rad. Eventuelt kan den siste seteraden være treseter, om ønskelig.
De to bakre seteradene kan uansett skyves frem og tilbake – til og med tas ut – etter behov, og alle baksetene har Isofix-fester.
Skulle bagasjebehovet være som verst, kan Toyota friste med tre forskjellige karosserilengder. Den korteste er 4,6 meter lang (2,9 meter akselavstand). Deretter følger 4,9-meteren (3,2 meter akselavstand) og til slutt 5,3-meteren (også den 3,2 mellom akslingene).
Men selv den korteste har mulighet for tre seterader.
Hendig nok kan Proace skilte med skyvedører på begge sider – og, helt sikkert som ekstrautstyr, kan skyvedørene opereres elektrisk, og aktiveres med et spark under dørken.
Diesel over hele fjøla
Ikke overraskende er det kun dieselmotorer som gjelder i Proace. Heldigvis er det et visst utvalg i motorkraft: Fra 95-hesters 1,6-liter og helt opp til en 180 hester sterk 2-liter.
Både manuelle og automatiske girkasser står på menyen – men til den svakeste motoren er det snakk om PSAs upopulære robotiserte manuell-kasse. Alternativet er en fem-trinns manuell.
1,6 liter/115 hester og 2 liter/150 hester er kun å få med manuell seks-trinns.
180-hesteren blir kun tilgjengelig med en seks-trinns automatkasse – som etter alt å dømme er en tradisjonell automat.
Nei, Proace er ikke siste skrik innen design og teknologi – men med fem stjerner i Euro NCAP, plass til deg, meg, mine og dine og en anselig mengde sikkerhetsutstyr, bør ikke Proace være sistevalget for den pragmatiske barnefamilien. Heller omvendt.