-
Mekaniker
Motor Forum AS Romerike
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
Første ladbare koreaner
Hyundai har stor suksess med sin Ioniq. Nå kommer en tredje variant som kan speede opp salget ytterligere.
Så langt har Hyundai lansert Ioniq i to versjoner – som elbil og som vanlig hybrid, sistnevnte den første direkte konkurrenten til Toyota Prius. Begge har fått en varm mottagelse i det norske markedet, og så langt er det registrert 1136 nye Ioniq fordelt på 839 elbiler og 297 hybrider.
Les også: Best på rekkevidde etter Tesla
Lange køer
Køen blir neppe mindre når den tredje varianten nå slippes – Ioniq Plug-in Hybrid.
Bilen har en 1,6-liters bensinmotor med 105 hk og 147 Nm kombinert med en elmotor på 45 kW (61 hk). Hyundai oppgir ikke samlet effekt, men en kraftigere elmotor sørger for mer krefter enn de 141 hk / 265 Nm som hybriden uten lademulighet har.
Den store forskjellen er imidlertid Li-Ion batteripakken med en kapasitet på 8,9 kWt.
Kan dekke hverdagsbehovet
akkurat det samme Toyota oppgir på sin nye Prius Plug-in. Langt til ladehybrid å være, og nok til at mange kan gjøre unna den daglige kjøringen på eldrift.
En vesentlig forskjell fra Toyota-modellen er at Hyundai benytter sin egne dobbel clutch girkasse i Ioniq-modellene, i motsetning til Toyotas CVT-kasse som vi ikke er spesielt begeistret for.
Snittforbruk ifølge NEDC er 0,11 liter på mila (på nivå med Toyotas 0,1 l/mil), tilsvarende et CO2-utslipp på 26 gram per kilometer (Toyota har 22 g/km).
Mye utstyr
På utstillingen står også en selvkjørende (autonom) Ioniq utstilt for å indikere hvilke fremtidsmuligheter som ligger i denne plattformen.
Ioniq Plug-in Hybrid kommer til Norge på ettersommeren, og prisene er fortsatt ikke klare. Men vi kan vel anta at de i alle fall ikke blir høyere enn prisnivået Toyota har lagt sin Prius Plug-in på. Den starter på kr 324.000.