Subaru XV
Subaru XV
Subaru XV
Subaru XV
Subaru XV
Subaru XV
Subaru XV
Subaru XV
Subaru XV
Subaru XV
Subaru XV
Subaru XV
Subaru XV
Subaru XV
Subaru XV
Subaru XV
Subaru XV
Subaru XV
Subaru XV
Subaru XV
Subaru XV
Subaru XV
Subaru XV
Subaru XV
Subaru XV
Subaru XV
Subaru XV
Subaru XV

Subarus norske håp

Dette er modellen som skal få fart i det norske Subaru-salget igjen. I alle fall om det går som importøren håper på.

Publisert Sist oppdatert

Selv om den begynner å trekke på årene, var XV ifølge OFV Subarus mest solgte modell i 2016 etter en dupp året før. Men det er et stykke opp til nivået modellen befant seg på i toppåret 2012 da det ble registrert 2191 XV på norske skilter.

Modellen som i dag avdukes i Genève er ny tvers igjennom og bygget på en topp moderne «Subaru Global Platform» som skal være med det lille japanske merket inn i fremtiden.

Den nye plattformen er selvsagt klargjort for el- og hybriddrift. Subaru lover en bil med dynamisk kjøreglede, mindre vibrasjon og støy og en bil som er mer stabil på veien.

Les kollega Per Morten Mergs kommentarer etter å ha prøvekjørt en Impreza bygget på denne plattformen

Som sin forgjenger får også nye Subaru XV en bakkeklaring på 22 cm, og de øvrige målene er heller ikke ulike. Lengden er økt med 1,5 cm og bredden med 2 cm mens høyden er uendret.

Og selvsagt har den Subarus avanserte frehjulsdrift, boxermotor og Eyesight sikkerhetssystem som i dag vel er standard på så godt som alle nye modeller derfra.

XV har mye til felles med nye Impreza, og begge disse modellene er klare for norsk lansering til høsten.

Tekniske detaljer og priser er foreløpig ikke fastlagt, men vi har allerede avslørt en del i vår forhåndsomtale av bilen og gjennom konseptbilen som ble vist i Genève i fjor.

Powered by Labrador CMS