Toyota Yaris
Toyota Yaris
Toyota Yaris
Toyota Yaris

Facelift for Yaris

Toyotas populære småbil er moden for et ansiktsløft. De tekniske endringene er større enn de designmessige.

Publisert Sist oppdatert

I Norge er Yaris «Kongen» i småbilsegmentet med 4247 registreringer i 2016, ifølge OFV. Det er nesten like mange biler som de tre nærmeste konkurrentene til sammen – Renault Zoe, VW Polo og Ford Fiesta.

Yaris er tredje mest solgte Toyota-modell i Norge etter RAV4 og Auris, og 95 % av bilene som selges her har hybrid drivlinje.

Derfor er det av begrenset interesse for Toyota Norge at dagens 1,33-liter erstattes med en 1,5-liters bensinmotor. Mer interessant er det at «den nye modellen» får en utvidet sikkerhetspakke under merkelappen Toyota Sense.

For meg ser det ut som den spesielle fronten som ble innført i 2014 er tonet noe ned, og det tror jeg er ganske smart om man skal henvende seg til en bredere kundegruppe. Dagens front kan nok gi et elsk-eller-hat inntrykk.

Nye lykter er på plass foran og bak, og interiøret er frisket opp med nye instrumenter og en større skjerm i tillegg til nye farger. Dere som kjenner modellen godt vil sikkert legge merke til andre forbedringer også.

Ifølge Toyota har Yaris fått mer enn 900 nye komponenter – noe som har medført en investering på 90 millioner euro

Yaris er utviklet av Toyotas designavdeling i Frankrike og produseres i Valenciennes for Europa, Afrika, Nord-Amerika og Midtøsten. I Japan heter den tilsvarende modellen Vitz, og denne eksporteres til andre verdenshjørner.

Den nye Yaris-modellen kommer til Norge i mai, og prisene er foreløpig ikke fastlagt.

Powered by Labrador CMS