-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Takserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Italdesign bygger bil
Italdesign er kjent som design-fabrikk. Nå skal de bli bilfabrikk også. Den første ultra-lav-serie bilen deres skal ha premiere i Genève.
Denne skjønner jeg mindre av. Akkurat som Lamborghini eies Italdesign av Audi. Og vi kan vel trygt slå fast at Lamborghini etter hvert begynner å bli en etablert faktor i superbil-ligaen.
De har jo også gjort seg bemerket ved noen ultrakorte serier spesialmodeller som har solgt for vanvittige priser, med lange køer av interesserte kunder.
De er nesten blitt bedre i denne sporten enn Ferrari – og det sier ikke lite.
Dessuten har VW-gruppen vært flinke til å separere overklassemerkene. Hittil har ikke Lambo, Bentley, Bugatti eller Ducati snublet i beina på hverandre.
Så hva i all verden har en Italdesign bil å gjøre der ute på en ganske trang markedsplass?
Nå er de jo bare en filial av VW-Gruppens enorme design-maskineri, og er for sikkerhets skyld ledet av Filippo Perini som har vært i spissen for Lamborghinis designinnsats ganske mange av de siste årene.
Men i forhold til forrige Italdesign sjef (og eier) Giorgetto Giugiaro har jo ikke Perini noen rock’n roll stjernestatus slik som Giugiaro hadde – hele Italdesign har vel en profil på nivå med Saabs Pixbo-studio – ingen i det hele tatt.
Men så legger de altså ut bilder av noe de skal vise i Geneve og skal bygge i en ultrakort serie (under 100 regner jeg med) og selges for rundt 1,5 millioner euro.
«Racerbil med gatebruk-tillatelse» kaller den nystartede divisjonen Italdesign Automobili Speciali det nye produktet.
Akkurat som Audi R8 har den 5,2 liters V10 motoren fra Lamborghini, og det verste er at den ser ut som en Lambo også. Eller som en parodi på en.
Pressemeldingen selv antyder jo også en skikkelig kulturkollisjon her: «Over midtlinjen finner vi de myke, milde linjene som er typiske for den italienske Gran Turismo tradisjonen. Mens den nedre delen er formet ut fra ren aerodynamikk».
Jeg er ikke slått til bakken av begeistring, men jeg skal kanskje vente til jeg ser den.
Giugiaro solgte mesteparten av Italdesign til Volkswagene-gruppen i 2000. Etter det har den vel ikke hatt mer enn 5 % av arbeidet sitt fra fremmedmerker.
Den andelen er i ferd med å stige igjen, men det var ikke mange av de 200 millioner euro de omsatte for i 2015 som kom utenfra.
Vi blir også fortalt at bare 16 % av omsetningen kom fra design, 60 % fra ingeniørtjenester og resten fra bygging av førserie biler. Hva som skjedde i bokholderiet i fjor vet vi ikke før Audi-regnskapet legges frem i mars.
Bilbygging er forresten noe de kan – det kommer flere hundre førserie-biler derfra hvert år - så det er ikke noe som sier at de ikke skulle kunne bygge noen hundre biler for salg også. Men hvorfor skal de?
Og ikke bare skal de bygge denne, de lover oss også hyppige nye modeller med 18 til 24 måneders mellomrom i årene som kommer.
Det får ikke hjelpe om denne også kan klare nulltilhundre på 3,2 – akkurat det begynner å bli ganske banalt. Og en superbil bør vel ikke være banal?
En eneste gang før har 49 år gamle Italdesign lekt bilfabrikk. Det var i 70-årene da de produserte 456 eksemplarer av M1 – for BMW. Det var faktisk svært vellykket.
Men foreløpig er det ikke noe som tyder på at dette blir en tilsvarende suksess.