-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Takserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Range Rover, hvor-er-coupeen?
Range Rovers SV Coupé var no rart no. Bygget etter den eldgamle oppskriften: færre dører, mindre plass, masse mere penger.
Først så jeg ikke coupéen. Så så jeg ikke bilen.
Jeg kan forklare begge deler.
For meg er en coupé en bil der påbygget er mindre, kortere og, som regel, mer elegant enn man finner det på den tilsvarende moderbilen. Hva enten det er en limo eller en sedan eller en fastback.
En coupé med utgangspunkt i en Range Rover, så jeg for meg som noe mer a la BMWs opprinnelige X6 (selv om jeg selvfølgelig ville ønsket meg noe pent).
Her er åpenbart coupéen uttrykt med et forsiktig skrånende tak i full lengde og med nesten full bakluke. Her er «forsiktig» så forsiktig og «nesten» er så nesten at jeg faktisk ikke så det før jeg kunne sammenligne med utgangspunktet, som sto to biler bortenfor.
Men det gjorde den ikke på den andre pressedagen. Da var den flyttet fra en fremtredende posisjon til noe mye mer nede i et hjørne. Og da dørene åpnet for publikum, var den komplett forsvunnet.
Gikk høyt ut
Årsaken ligger nok i noe Gerry McGovern fortalte til Car Design News noen dager i forveiene.
«Bilen skal starte på £ 220.000. Det var ingen som blunket da vi fortalte potensielle kunder dette ved noen private visninger vi har hatt. Slik det så ut for oss der og da var at snittprisen, når kundene hadde lagt på sine extras, ville ende på £ 300.000. Og det er helt klart at folk som allerede har en firedørs Range Rover vil ikke kjøpe denne isteden. De vil kjøpe den i tillegg».
Han føyde til at bilen skulle håndbygges ved Land Rover / Jaguars Technical Center i Oxford Road, Coventry og stoppe etter 999 eksemplarer.
(Det er der de bygger «nye» lettvekts E-Types og XKSS og – nå sist -D-Types. For £ 49,- kan du kjøpe deg en guidet spasertur gjennom anlegget. Snakk om å melke tradisjonene!)
Det er med andre ord sannsynlig at hele opplaget av ikke-coupeen allerede er utsolgt, så hvorfor flashe den for den gemene hop da?
Spesialutgaer med ekte DNA
Men McGoverns forklaring på hvorfor de har gjort dette er ganske interessant.
«Generelt kan du si at Special Vehicle sentret er der for å kunne gi våre kunder bedre valgmuligheter. Og vi ser jo stadig at andre tar våre produkter og endrer dem. De beholder 90 prosent av vår intellektuelle eiendom, endrer resten – ofte med groteske resultater som egentlig gjør dem meget mindre attraktive og får betalt en formue for det.»
«Dette har irritert meg lenge.»
«Men det er vår skyld. Disse ombyggerne får det til, fordi vi ikke gjør noe tilsvarende. Men med SV gir vi kundene mulighet til å velge noe som er annerledes, men som allikevel har den kvaliteten og representerer det som ligger i vår DNA. Du risikerer ikke feil hjul som ødelegger kjøreegenskapene eller fjæring som glemmer alt som heter kjøreegenskaper eller inngrep som gjør all garanti ugyldig».
Vulgære suksesser
Han har helt klart et poeng. De store Genève-hallene er fulle av ombygde biler, mange Range- og Land-Rover, av den typen jeg nødig ville møtt i et trangt, mørkt smug. Men det burde ikke overraske McGovern at folk kjøper slike.
Det er nok å rusle innom D&Gs flaggskip-sjappe i Milano. Utrolig hva som selger, men du krangler ikke med slike økonomiske resultater.
Problemet for McGovern vil kanskje vise seg å bli at hans SV-innsatser blir for smakfulle? For den mannen er ikke kjent for å flørte med det vulgære.
Men han går også gjennom hele SV-programmet for våre kolleger: SVX er der for å gjøre off-road evnene til Discovery enda mer åpenbare. SVR er for generelt å bedre bilens ytelse, både on-road og off-road – «det dreier seg om balanse». Og Range-Rover Autobiography har med luksus, forfinet og sofistikert oppførsel å gjøre.
Tilbe til røttene
«SV Coupé er en videreføring av det. Samtidig som den hedrer originalen ved å oppstå som en ekte to-dørs igjen».
Han legger også vekt på måten de har utformet interiøret på. Her er fargene ganske lyse foran, mens baksetene har en mørkere tone. «Her har vi latt forsetene være de viktigste. Vi fjerner altså alle antydninger til en sjåførkjørt løsning.»
Akkurat som Noe som igjen er med på å forsterke følelsen av grenseløs luksus.
Og hvorfor Range Rover og ikke Range Rover Sport?
«Fordi dette er en bil som egner seg spesielt godt til coupé-behandlingen fordi du får de nydelige proporsjonene bak, med den synkende taklinjen. Og med den forstørrede grillen får den et skikkelig autoritært uttrykk. 23-tommerne hjelper også!».
Han sier også at den splitta to-tone finishen (den la ikke jeg merke til) også er en forsiktig henvisning til gamle dagers coachbuilding-tankegang.
«Jeg tror det virkelig er stor etterspørsel etter skreddersydde biler der ute», avslutter han. «
Men jeg tror folk vil ha det gjort av eksperter. Jeg har kritisert stylingfirmaene tidligere, og det har alltid forundret meg hvordan vi kan tillate dem å bruke vår intellektuelle eiendom til egen fortjeneste. Men kunder kjøper våre biler og leverer dem til disse folkene. Vi har kanskje gjort det for enkelt for dem tidligere, vi skal ikke gjøre det enkelt for dem nå lenger!»