-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Heftige ytelser fra Senna
McLaren Senna er like rask som P1 til 200, og vil sannsynligvis kjøre fra den på bane.
Det er fem år siden McLaren offisielt avduket P1 på bilutstillingen i Genève, og nå er det duket for en ny premiere på det sveitsiske showet: McLaren Senna.
Vi har allerede luftet Senna-bilen litt, fortalt om grunnlaget for navnevalget, hvordan de solgte den siste av 500 planlagte biler og litt om hvorfor bilen ser ut som den gjør. Jeg tror ikke jeg er på for tynn is når jeg mener bilen ikke akkurat er pen.
Brutal er vel et riktigere ord å bruke.
Og brutale er også ytelsene. For nå foran Genève-utstillingen har nemlig McLaren avslørt konkrete ytelser for Senna. De står ikke tilbake for noe.
Akselerasjonsevnen er så godt som identisk med den ville hybriden P1 – og Senna klarer det med ren bensinkraft, ikke noe elektrisk.
Sjekk bare:
0-100: 2,8 sekunder
0-200: 6,8 sekunder
Kvartmila: 9,9 sekunder
Sammenlignet med P1 er det identisk – med unntak av kvartmila som tas ett tidel raskere i hyperhybriden.
Les også: Vårt møte med McLaren P1 GTR i Monaco
P1 har oppgitt 0-300 på 16,5 sekunder. Jeg blir ikke overrasket om Senna ligger så vidt tregere enn P1 der også – den veier tross alt under 1200 kilo og har oppgitt toppfart på 340 km/t, men all aerodynamikken gir nok litt motstand her.
For når bilen flekkes rundt en bane – hvor den strengt tatt hører hjemme – kan aerodynamikken generere 800 kilo marktrykk ved 250 kilometer i timen.
For å sette litt av materialkunnskapet til McLaren i perspektiv:
Vingen på halen til McLaren Senna veier ikke mer enn 4,87 kilo, men tåler hundre ganger sin egen vekt i marktrykk.
Kraftverket som får fart på doningen er en 4-liters V8-motor som ved hjelp av to turboer yter 800 enheter av både hestekrefter og Newtonmeter.
McLaren Senna er bilen vi inntil nylig bare kjente som kodenavn «P15», men britene hviler ikke selv om denne er avduket. Nå skal prosjekt BP23 ferdigstilles, mens det i mellomtiden helt sikkert kommer en mer gatevennlig variant av Senna også.