-
Bruktbilselger
Møller Bil AS
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Senterleder
NAF Senter Kongsberg
-
Kundemottaker
NAF Senter Oslo
-
Kundemottaker
NAF Senter Hamar
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Bilselger brukt/pre-owned
Formula Automobile Norge AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Mekaniker
NAF Senter Molde
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Trondheim
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Nytt mål for sommerferien
Hvem hadde trodd dette? Fantastiske Porsche-replicaer fra Hellas. Vi møtte dem i Genève.
Der dukket fordommene mine opp. Da jeg så disse nydelig forseggjorte Porsche-replicaene som ble ryddet på plass på standen sin allerede søndag før tirsdagsåpningen, var jeg så overbevist om at disse enten var tyske, på grunn av orden og disiplin, eller engelske, på grunn av den åpenbare kvaliteten i håndverket.
Feil!
For første gang har jeg begynt å tenke på selskapsreise til Hellas. Nordøst i Hellas. I nærheten av Katerini. Det er bare fem kilometer fra det moderne anlegget til RCH, som de kaller seg, og ned til stranden fortalte de.
Antakelig ville det ikke bli brukt mye tid med sand mellom tærne, for det disse folkene gjør virker overbevisende. Det er nesten nok å se i katalogen deres over felger de lager og selger for å bli overbevist.
Se på bildegalleriene som viser interiører eller ekstra-utstyr, så ser du fort at dette er ikke noen glade amatører i Calfornia som mekker sammen noe plast på toppen av en utbanka Boble.
Noen, de som ender opp som 356-modeller (også wide body, med luftinntak lavt nede bak) er bygget på Bobler, 1957-1969-modeller, som de skaffer fra halve verden.
Den 550-bilen de bygger har deres eget chassis og har et eget lettvekts laminat-karosseri der de andre har glassfiber.
Motorene er hele veien en Type 1 eller Type 4 VW-flat firer som tas opp i mange steg mellom 1600 ccm og helt opp til 2,9 liter, og fra 60, via 90, 105, 150, 170 og 200 helt opp til 250 hk.
Da snakker vi alvor – og en forsterket femtrinns Medeola girkasse.
Alle muligheter for skivebremser også, for dem som syns det kanskje er smart.
Der det er nødvendig, som i 550-tilfellet, er bilen utstyrt med europeisk typegodkjenning, ellers kommer de på sitt gamle chassisnummer – hvilket kanskje ikke er like enkelt i Norge som i andre land.
Men samme hvilke modeller du kjøper, det hele er sertifisert herfra til taket, av TÜV Rheinland og Swiss Cert og diverse ISO 9001-overvåkere.
De som bygger disse bilene forteller stolt om mer enn 30 års virksomhet. Først ganske lokalt, men etterhånden har de begynt å bre seg ut i Europa. Dette er imidlertid første gang de har vært på en virkelig bilutstilling.
De forteller at 356-modellene tar det mellom 12 og 24 uker å levere, avhengig av kundens spesielle ønsker. En 550 tar lenger tid, fra 20 til 28
Men glem det som var under. Jeg har sett en og annen replica i min tid. Mange veldig bra også. Disse var der oppe sammen med de beste.
Sikkert verdt prisen også – men akkurat den lille detaljen glemte jeg å spørre om.
Men i og med at jeg ikke så en eneste advokat fra Porsche later det til at hele opplegget er klarert på en eller annen måte. Kanskje ved at ordet «Porsche» ikke er brukt et eneste sted på sidene eller i brosjyrene deres.