WWCOTY

Prisdryss i Genève

Årets Biler på gang. Kvinnenes først.

Smarte disse jentene. Hvorfor vente til Kvinnedagen med å dele ut prisen til sin COTY hvis de kan kuppe et antall eldre herrer nå?

Publisert Sist oppdatert

Car of the Year – den opprinnelige – er liksom også den offisielleste. Og opplagt den mest pompøse, og – historisk sett – den minst relevante.

Jeg husker jeg telte opp jurymedlemmene i sin tid – det ble, for å si det forsiktig, ganske gubbete både i kjønnsfordeling og alderssammensetting.

Jeg tviler på at det har endret seg noe særlig, for her er vi inne på slekter følger slekters gang.

Privilegiet er arvelig. Når et medlem er så handicapet at han ikke syns han kan delta mer – byttet jobb, blitt for gammel, tilknyttet bilbransjen – overleverer ha stafettpinnen til en han selv velger.

Valget skjer ikke alltid etter kvalifikasjoner, eller opplag, for å si det slik.

Nå har COTY-utdelingen vært hjemløs en stund fordi Genève-utstillingen ikke har vært arrangert. Men siden en skygge av den gamle Genève-utstillingen vil oppstå førstkommende mandag, skal de jurymedlemmene som er til stede møtes klokken 8 på morran (!) for å åpne konvolutten og la hederen strømme ut over en bil som veldig sjelden blir å se på bestselgerlisten etterpå.

Nye organisasjoner

Men selvfølgelig er det noen som oppdaget at bilfabrikkene – tro det eller ei – tar dette på alvor og betjener juryen med ekstra innsats.

Derfor oppsto det et hvis-ikke-vi-kan-bli-med-der-så-la-oss-lage-en-selv.

World Car of the Year heter den. Ganske smart fordi COTY er Europas årets bil.

WCOTY vil selvfølgelig gjerne ha litt oppmerksomhet også, men det blir for dumt å dele ut prisen samtidig med COTY. Så derfor nøyer de seg med en «Media Mottakelse» klokken 14.30 i Genève. Forresten i samme lokale og et kvarter etter at FIA har hatt sin pressekonferansen.

Kanskje de kan spise og drikke restene?

Men altså: COTY og delvis WCOTY på innsiden av sju timer.

Smarte damer

Dette hadde nok de smarte damene merket seg, de som stemmer over WWCOTY (!!!) – Women’s Worldwide Car of the Year.

Utgangspunktet deres var ganske enkelt og primitivt. I likhet med en rekke andre, syntes de COTY var underlig – ikke minst fordi den i så liten grad representerte kundesmak og trender.

Nå var det ikke akkurat diskvalifiserte kjærringer vi snakker om her. Vi snakker om hardcore motorjournalister som kjører fletta av de fleste som vil prøve seg, men som samtidig er litt mer neppå jorda enn den typiske motorskribentjålebukken.

Han som skryter av det fantastiske hotellet noen andre betalte for ham, sist han kjørte en bil han nesten ikke kan uttale navnet på (Lambårshini anyone?).

Disse jentene, med utgangspunkt på andre siden av Atlanteren, hadde oppfattet hvor viktig kvinner var ved bilvalg og bilkjøp (i USA kjøper de 54 % av alle bilene og er med på 84 % av alle beslutningsprosessene), så hvorfor skulle de ikke også ha en stemme i propagandakoret også?

Global organisasjon

I dag består gruppen av 75 aktive kvinnelige motorjournalister fra 52 nasjoner. VGs Hanne Hattrem er med der, og tar oppdraget på alvor, slik jeg har inntrykk av at de alle gjør.

Det er nok å se listen over deres WWCOTYer for å forstå at her brukes det litt hue også. Biler som Kia Niro, Peugeot 308, Mazda 3 eller Volvo XC40 finner man der.

Men de har også sett det umulige i å velge en eneste årets bil, så de har delt det hele inn i fem grupper – og i siste runde lar de en av dem får selve hedersprisen.

Nå har de spent litt bein for de to forestillingene i Genève ved å ha offentliggjort årets del-vinnere. En av disse vil stikke av med hedersprisen.

Velg mellom Volvo EX30 som beste familiebil, BMW 5-serien som beste store bil, Kia EV9 som beste SUV, Volkswagen Amarok som beste 4x4 eller Pickup (det blir jo heder til Ford også) og som beste Eksklusive bil finner vi Aston Martin DB12.

Det er ikke sjelden vinneren lager et lite party for arrangørene. Jeg er ikke i tvil om hvilken av disse tre juryene jeg helst ville invitert hvis det ventet meg en pokal.

Ikke minst fordi med disse damene er det faktisk mulig å snakke om annet enn biler også.

Vi må vente til – du gjettet det – 8. mars med å få vite hvem av disse fem bilene som ender på toppen denne gang.

WWCOTY
WWCOTY
WWCOTY
WWCOTY
WWCOTY
WWCOTY
Powered by Labrador CMS