-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Politisk korrekte hester
Getz med sin kjappe og behagelige dieselmotor kan bli en slager hvis staten gjør alvor av å senke avgiften 19.000 kroner.


Hyundai Getz
Først publisert i BIL 12 - 2006.
I takt med norske kunders raskt stigende interesse for dieselbiler, som nå også får et akselererende dytt av myndighetenes nye beregningsmåte for engangsavgiften, har det dukket opp stadig flere modeller med dieselmotorer fra Hyundais side.
Storesøster Sonata med sin 2,0-liters turbodiesel kommer ikke udelt positivt ut i den nye avgiftsberegningen, for automatgearet sørger for så vidt høyt forbruk at CO2-utslippet ligger i overkant av fy-grensen – men avgiften vil øke med bare 3500 kroner. Holder du deg derimot til sekstrinns manuelt gear, kan du nyte godt av en avgiftsreduksjon på over 20.000 kroner.
Accent, Hyundais kompaktbil som tidligere i høst kom tilbake etter en ansiktsløfting, har også en common rail-diesel på plass under panseret. Her ser avgiftsreduksjonen ut til å havne på 10.000 kroner, vel verdt å ta med seg på en bil som i utgangspunktet koster femtilappen under 200.000.
Den store positive overraskelsen, både i kjøreopplevelse og i avgiftslette, er likevel lille Getz. Ikke misforstå oss, den gir ikke noe adrenalinkick som du husker resten av livet, men ut fra forventninger og totalopplevelse er dette en vinner. Med et forbruk ved blandet kjøring på beskjedne 0,45 liter/mil, kan den gå inn i det nye året med 19.000 kroner i lavere statlig engangsavgift.
I så fall er vi villige til å semellom fingrene med at sittestillingen ikke er helt optimal på grunn av manglende lengderegulering av rattet, at fjæringen er noe stump og at bilen kunne hatt bedre retningsstabilitet i motorveihastigheter. Vi kan glede oss over en overraskende kvikk og dravillig motor, akseptabelt støynivå og et bagasjerom som på grunn av rette sidevegger er lett å utnytte effektivt.
Kort om bilen:
Hyundai Getz 1.5 GLS diesel
Pris: kr. 191.950
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1493 ccm 65 kW (88 hk) v/4000 o/min 215 Nm v/1900-2500 o/min
LxBxH: 383 x 167 x 149 cm
Akselavstand: 245,5 cm
Egenvekt m/fører: 1187 kg
Tillatt totalvekt: 1600 kg
Dekk: 175/65 R14
Bagasjerom: 245 liter (VDA)
Tankvolum: 45 liter
Aks. 0 - 100 km/t: 12,1 sek
Toppfart: 173 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,45 l/mil
CO2-utslipp: 118 g/km