Volkswagen Golf Cabrio
Volkswagen Golf Cabrio
Volkswagen Golf Cabrio
Volkswagen Golf Cabrio
Volkswagen Golf Cabrio
Volkswagen Golf Cabrio
Volkswagen Golf Cabrio
Volkswagen Golf Cabrio
Volkswagen Golf Cabrio
Volkswagen Golf Cabrio

Nei til Golf Cabrio i Norge

Små endringer og for lite volum er begrunnelsen for at Volkswagen fortsatt sier nei til Golf kabriolet i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Gammel plattform, små forandringer og lite volum i Norge, er svaret produktsjef Jan Tore Kopperud oppgir som årsak til at Volkswagen-importøren også i 2016 dropper Golf kabriolet. 2014 var det siste året bilen ble solgt som ny i Norge.

Det hjelper altså ikke at Europas mest kjøpte sommerbil står på IAA i Frankfurt både faceliftet og utstyrt med Euro 6-motorer. Fronten er endret og nye interiørfarger står også på 2016-programmet.

– Vi synes oppgraderingen er for liten. Fortsatt bygges bilen på plattformen til Golf 6 mens Audi A3 er flyttet over på nyeste plattform, fortsetter Kopperud.

Kopperud mener at om Golf kabriolet hadde fått nyeste plattformteknologi, ville den også vært mer aktuell i Norge.

– Vi får ikke nødvendigvis alt vi vil ha, sukker Kopperud, og trøster norske kabrioletentusiaster at Beetle fortsetter som før. For ute er også ståltak-kabrioleten Volkswagen Eos.

Etter siste oppgradering tilbys Golf kabriolet med fire bensinmotorer (105/125/150/220 hk) og to dieselmotorer (110 og 150 hk).

Ikke en gang den gode 2014-sommeren satte fart i 2015-kabrioletsalget. Tall fra OFV viser at det ved inngangen til september var nyregistrert 154 kabrioletmodeller mot 196 (-21,4 prosent) på samme tid i fjor.

Powered by Labrador CMS