-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Bilansvarlig
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
Golf GTI på Paul Ricard
BilNorges redaktør, Terje Ringen, prøvekjører i dag Golf GTI på Paul Ricard-banen i Frankrike. I mellom et par runder har han gitt oss bil- og kjøreinntrykk. Den 5. Nye Golf GTI har hatt den første Golf GTI som forbilde.
Volkswagen setter nærmest en strek over generasjon 2, 3 og 4 i presentasjonen av 5. generasjon Golf GTI. De har ønsket å gå ”back to basic”.
Vi så det blant annet på de første bildene i forkant av Paris-utstillingen: Hvit-lakkert bil med rød ramme rundt den sorte grillen.
God motorlåt
Men ”tilbake til røttene” betyr mer enn små design-elementer. I følge vår mann har de vært flinke til å utvikle riktig motorlåt. Den høres ut som en GTI. Den snerrer.
Selv om lyden er ny er motoren velkjent fra Audi A3 SportBack. Det er 2.0 TFSI-motoren med 200 hester. Den føles meget trekkvillig. Den har maks dreiemoment på 280 Newtonmeter i området mellom 1800 og 5000 omdreininger, som for øvrig er dobbelt så høyt dreiemoment som GTI generasjon I.
Kjapp DSG-kasse
Selv om kun én motor er tilgjengelig, så finnes det andre valgmuligheter. Et av de viktigste valgene vil være enten å gå for 6-trinns manuell gear-kasse som er standard, eller å legge til drøyt kr 15.000,- for å få DSG-kasse som sørger for enda raskere skift.
Null til 100 foretas i løpet av 7,2 sekunder med manuell gearing mens DSG-kassa kapper denne tiden til 6,9 sekunder.
Banekjøringen viste også at DSG-kassa er raskere og flinkere til å velge riktig gear og gir bedre skyv ut av svingene, i tillegg til raskere akselerasjon. Potensiell toppfart er i begge tilfeller 235 km/t og snittforbruket (utenfor bane…) skal være 0,8 liter på mila.
Familiebil
Nye Golf GTI er ikke på høyde med f.eks Subaru WRX sportslig, men derimot mye mer komfortabel.
I forhold til konseptet – en bil i overkant av kr 350.000 – har Terje ingen problemer med å komme med godord. Det er en perfekt familiebil for entusiasten (tilgjengelig med både 3 og 5 dører). Og entusiastens bil kan kjennes igjen ved diskret særtegn.
I tillegg til den nevnte grillen, har den en liten hekkspoiler og doble eksospotter. Den har 17-tommers spesialfelger som gjør de røde bremsekaliperne godt synlig.
GTI-merket er godt synlig både foran og bak som vanlig. Bilen har Recaro-stoler – i diskret sjakk-mønstret setetrekk – som ga vår man god støtte, metall-pedaler og et spesielt ratt som gir godt grep og som ikke er helt rundt, men flatt nederst.
VW-importør Harald A. Møller forventer å selge 100 eksemplarer av Golf GTI i 2005, men allerede i desember vil forhandlere og de 30 første kundene få overlevert sine biler.
Kjøre mer…
En entusiastisk Terje Ringen var så og si på vei inn GTI’en igjen ved samtalens slutt for å rekke et par runder til og prøve å øke hastigheten med enda 10 km/t, fra de oppnådde 170 km/t, gjennom den lange 90 graders svingen.
Du kan lese mer om GTI-kjøringen i BIL nr 1 - 2005 som allerede vil være tilgjengelig for leserne i midten av desember.